Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Gliwice, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

SZKODLIWY MIT wśród kobiet w ciąży: Nie muszę zapinać pasów, bo ochroni mnie poduszka powietrzna

Zdjęcie przedstawia SZKODLIWY MIT wśród kobiet w ciąży: Nie muszę zapinać pasów, bo ochroni mnie poduszka powietrzna

Trudno w to uwierzyć, ale na forach internetowych dla kobiet w ciąży można natknąć się na przekonanie, że skoro w samochodzie są poduszki powietrzne, to nie trzeba zapinać pasów bezpieczeństwa, bo same poduszki obronią w razie wypadku. Z tym groźnym mitem rozprawiają się autorzy kampanii Ciąża i Pasy. Kampania ma na celu uświadomienie, że w ciąży warto i należy zapinać pasy bezpieczeństwa, bo to ratuje życie i dziecka, i mamy.

Zintegrowane systemy w samochodzie

Twierdzenie, że sama poduszka powietrzna bez pasów nas ochroni, mija się z prawdą. Szczególnie w przypadku zderzenia czołowego. Systemy pasów samochodowych i poduszek to jedna, zintegrowana całość. Niezapięcie pasów może spowodować, że poduszka nie zadziała. Może też dojść do odwrotnej sytuacji: kiedy auto jest wyposażone w poduszki powietrzne, a kierowca lub pasażer siedzący z przodu nie jest zapięty pasem, to groźna w skutkach może okazać się nawet stłuczka. Czujniki poduszek powietrznych mogą je nawet wówczas aktywować. Osoba niezapięta w pasy bezpieczeństwa jest wtedy narażona na liczne obrażenia twarzy, np. złamanie nosa czy uszkodzenie oka. Mogą też wystąpić poparzenia spowodowane wystrzeleniem poduszki lub ogłuszenie spowodowane hukiem wybuchu. Raporty medyczne odnotowują też przypadki utraty przytomności osoby niezapiętej pasem w wyniku uderzenia poduszki powietrznej.

Warto pamiętać, że poduszka powietrzna otwiera się z prędkością ponad 300 km/h, co można porównać do uderzenia kijem bejsbolowym przez gracza zawodowego. Zobacz na WIDEO, jak to wygląda.

Za przykład poważnych konsekwencji niezapinania pasów bezpieczeństwa w ciąży niech posłuży przypadek ze Stanów Zjednoczonych: 22-letnia kobieta w 8. miesiącu ciąży, jadąca autem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, zderzyła się czołowo z innym pojazdem. Zderzenie było niewielkie i kobieta nie odniosła żadnych widocznych obrażeń, ale skarżyła się na lekki ból brzucha. Podczas oględzin nic nie wskazywało na uszkodzenie płodu. W szpitalu podczas badania ultrasonograficznego FAST stwierdzono bradykardię (zwolnienie tętna) płodu i natychmiast rozpoczęto przygotowanie do cięcia cesarskiego. Podczas operacji stwierdzono krwawienie w okolicy prawego szerokiego więzadła otrzewnej (więzadło szerokie to płaski płat otrzewnej, związany z macicą, jajowodami i jajnikami) oraz odklejenie łożyska, do którego doszło najprawdopodobniej w wyniku kolizji. Niemowlę zostało poddane udanej reanimacji, ale dziecko uzyskało tylko 1 punkt w skali Apgar. Szybka reakcja ratownika medycznego pozwoliła uratować dziecko i matkę. Gdyby zwlekano z interwencją medyczną, zapewne doszłoby do śmierci dziecka w wyniku odklejenia się łożyska i niedotlenienia.

Bardzo prawdopodobne jest jednak to, że gdyby kobieta jechała w zapiętych pasach bezpieczeństwa, wskutek kolizji drogowej nie doszłoby do urazu łożyska, zagrożenia życia dziecka i konieczności natychmiastowego zakończenia ciąży przez cesarskie cięcie (z niewiadomym skutkiem).

Pasy ratują życie

Pierwszą firmą, która wprowadziła 3-punktowy pas bezpieczeństwa, było Volvo. Stało się to w 1958 roku, a następnie inne koncerny samochodowe również zastosowały takie rozwiązanie w swoich autach. Szwedzkie centrum badań Volvo nad bezpieczeństwem drogowym również jako pierwsze przeprowadziło testy zderzeniowe z udziałem wirtualnego manekina imitującego kobietę w średnio zaawansowanej ciąży. Testy zderzeniowe, w których uczestniczył manekin Linda wskazały, jak na rozwinięty już płód w łonie matki oddziałują pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. W większości przypadków niezapięte pasy oznaczały poważne obrażenia dla matki i nienarodzonego dziecka, często też oznaczały śmierć. W przypadku zapiętych pasów obrażenia były niewielkie lub często – nawet żadne!

Do częstych obrażeń, jakim podczas zderzenia mogą ulec nienarodzone dzieci, należą urazy głowy – także śmiertelne. Najczęściej zaś dokumentowaną przyczyną śmierci płodu jest częściowe lub całkowite oderwanie łożyska od ściany macicy, które skutkuje jego niedotlenieniem. Dlaczego tak się dzieje? Badacze uważają, że o ile macica sama w sobie jest dość elastyczna, by wytrzymać odkształcenia spowodowane przez przeciążenia towarzyszące zderzeniu, o tyle za mało sprężyste jest samo łożysko. Wnioski ekspertów pochodzą z crash-testów z udziałem manekina ciężarnej, jak i z danych pochodzących z prawdziwych wypadków. Dlatego właśnie eksperci są przekonani, że kobieta w ciąży zawsze powinna zapinać pas bezpieczeństwa.

Jak prawidłowo zapinać pas w ciąży?

U kobiety ciężarnej część biodrowa pasa powinna znajdować się na biodrach, poniżej kolców biodrowych przednich górnych. Nigdy nie powinna przechodzić powyżej kolców biodrowych ani po brzuchu. Barkowa część pasa powinna natomiast przechodzić pomiędzy piersiami i układać się na środku barku. Pas barkowy powinien z boku omijać brzuszek. Pamiętajmy też, że pas nie może spadać z ramienia, gdyż grozi to wysunięciem się z pasa w razie wypadku. Nie powinien także znajdować się zbyt blisko szyi.

Jeśli będąc w ciąży, kierujesz autem, warto też odpowiednio ustawić siedzenie, aby wygodnie sięgać do pedałów, a jednocześnie zachować dystans minimum 25 cm pomiędzy brzuszkiem a środkiem kierownicy.

W okresie jesienno-zimowym pamiętajmy też, by wsiadając do auta, zdjąć grube ubrania wierzchnie – po to, aby pas mógł być umieszczony jak najbliżej ciała i nie powstawały niebezpieczne przy zderzeniu luzy. Pas powinien ściśle przylegać do ciała na całej swojej długości, bez żadnych skręceń! Pamiętaj również o regulacji pasa na słupku bądź regulacji fotela samochodowego.

Nieprawidłowy przebieg pasa (przykłady):

➤Część barkowa pasa bezpieczeństwa zbyt blisko szyi lub na skraju ramienia.
➤Część barkowa poprowadzona przez brzuch ciężarnej.
➤Część biodrowa poprowadzona przez brzuch ciężarnej.
➤Trzymanie pasa biodrowego/barkowego w ręce.
➤Zapinanie tylko pasa barkowego lub tylko biodrowego.

Ponieważ w Polsce ustawa pozwala kobietom w widocznej ciąży jeździć autem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, a na temat zapinania pasów w ciąży krąży w społeczeństwie wiele szkodliwych mitów, powstała kampania społeczna Ciąża i Pasy. Zainicjowało ją w 2015 roku Centrum Bezpieczeństwa fotelik.info. Celem kampanii jest upowszechnienie wiedzy na temat prawidłowego zapinania pasów przez kobiety ciężarne oraz promowanie przekonania, W CIĄŻY WARTO i NALEŻY ZAPINAĆ PASY! Z badań i analiz wypadków działu naukowego fotelik.info jasno wynika, że pasy bezpieczeństwa ratują życie i zdrowie tak matki, jak i jej nienarodzonego dziecka.

WAŻNE: Zwolnienie z obowiązku zapinania pasów przez ustawodawcę nie jest żadnym nakazem! Decyzja, a co za tym idzie – odpowiedzialność, leży po stronie ciężarnych kobiet. Pamiętajmy jednak, że w razie wypadku jest to odpowiedzialność za dwa życia!

Jeśli chcesz wziąć udział w bezpłatnych warsztatach w ramach kampanii Ciąża i Pasy, zostać ambasadorką/ambasadorem kampanii i promować w swoim środowisku wiedzę nt. poprawnego zapinania pasów w ciąży albo chciałbyś skonsultować się z technikiem fotelik.info w sprawie bezpieczeństwa Twojego i Twojej rodziny w samochodzie lub kupić dobrze dobrany i bezpieczny fotelik samochodowy dla dziecka, zadzwoń na numer 22 203 53 19 i umów się na wizytę w wybranym oddziale (sklepie specjalistycznym z fotelikami) fotelik.info. Znajdziesz nas w następujących miastach: Warszawa, Gliwice, Chorzów, Kraków, Skarżysko-Kamienna i Wrocław.