Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Wyniki jesiennych testów ADAC 2025

Zdjęcie przedstawia Wyniki jesiennych testów ADAC 2025

Za nami kolejna tura testów ADAC 2025. Jak w jesiennej turze wypadły poszczególne foteliki? O tym wszystkim dowiesz się z naszej tabeli, którą redakcja fotelik.info.pl przygotowała specjalnie dla Was!

Zanim jednak przejdziemy do meritum, kilka słów na temat klasyfikacji ocen w ADAC.
Fotelik samochodowy oceniany w testach zderzeniowych ADAC może zdobyć ocenę wyrażoną w dwojaki sposób. Pierwszy sposób to ocena szczegółowa – wyrażona liczbowo. Drugi sposób, bardziej uproszczony i popularny w Polsce, polega na przypisaniu gwiazdek wg następującej skali:

0,5 – 1,5 = (5 gwiazdek) ✩✩✩✩✩
1,6 – 2,5 = (4 gwiazdki) ✩✩✩✩
2,6 – 3,5 = (3 gwiazdki) ✩✩✩
3,6 – 4,5 = (2 gwiazdki) ✩✩
4,6 – 5,5 = (1 gwiazdka) ✩

Na potrzeby poniższej tabeli, wszystkie oceny, które znajdują się poniżej, zostały “przetłumaczone” na polską skalę ocen. Czyli 1 – najgorzej, a 5 – najlepiej. Dokładnie tak, jak w szkole. 

W tym miejscu warto również podkreślić, że w 2025 roku, ADAC znacząco zmienił podejście do testowania fotelików samochodowych dla dzieci. Zmiany dotyczą zarówno warunków zderzeniowych, jak i oceny chemicznej materiałów. Nowa procedura ma lepiej odzwierciedlać rzeczywiste zagrożenia, z którymi dzieci mogą spotkać się podczas wypadków drogowych. 

Nowe, zaostrzone warunki zderzeń

Nowe zderzenie czołowe: mniejsza strefa zgniotu, większy impuls

Dotychczas w testach wykorzystywano samochód marki VW Polo z deformowalną strefą zgniotu przy prędkości 64 km/h. Natomiast od tego roku, używany jest samochód testowy Kia Sportage. Podczas testów przyspiesza on do prędkości wynoszącej 50 km/h i po 13 sekundach jazdy uderza w sztywną ścianę. To uderzenie generuje nagły, bardzo intensywny impuls zderzeniowy.

Bezpośrednie porównanie pokazuje, że chociaż prędkość w nowym teście (50 km/h) jest niższa niż w starej metodzie (64 km/h), rzeczywisty impuls siły jest znacznie wyższy. Dzieje się tak, ponieważ strefa zgniotu w VW Polo pochłaniała energię w poprzedniej konfiguracji testu, natomiast w aktualnym teście brak strefy zgniotu oznacza brak absorpcji energii, czyli impuls siły jest nagły, krótki i bardzo intensywny. Profil siły pokazuje ostry, intensywny szczyt obciążenia, czyli bardziej ekstremalny scenariusz dla fotelika samochodowego i małego pasażera.

Zderzenie boczne: scenariusz z udziałem SUV-a i 6-tonowego tarana

ADAC zaostrzył również zasady dotyczące zderzeń bocznych. Podczas gdy w starym teście zderzenie boczne miało miejsce przy prędkości 50 km/h, teraz 6-tonowy taran uderza w pojazd przy prędkości wynoszącej 60 km/h. Symuluje to zderzenie boczne z SUV-em lub vanem. Jest to dokładne odwzorowanie wypadków, które niestety codziennie mają miejsce na drogach. 

Ale…to nie koniec! Jakie jeszcze zmiany nastąpiły w 2025 roku? O tym dokładniej pisaliśmy w tym artykule: Procedura testów ADAC fotelików dziecięcych – co się zmieniło w 2025 roku?

PS jeszcze w tym tygodniu pojawi się artykuł z dokładnym omówieniem testów jesiennych ADAC, okiem eksperta fotelik.info.pl – Jana Góreckiego. 

Chcesz nas odwiedzić i dobrać bezpieczny fotelik dla swojego dziecka? Zapraszamy do Centrów Bezpieczeństwa fotelik.info w poniższych miastach:

⚫ WARSZAWA

ul. Ryżowa 29

⚫ CHORZÓW

ul. Racławicka 30

⚫ KRAKÓW

ul. Stawowa 26

⚫ SKARŻYSKO-KAMIENNA

ul. Konarskiego 39

⚫ WROCŁAW RADWANICE

ul. Wrocławska 9a