Ile uchwytów isofix do fotelika dla dziecka powinno być w aucie? Sprawdź aktualne przepisy
Każdy nowy samochód dopuszczony na rynek europejski musi obecnie mieć określoną liczbę siedzeń z isofixem. Jednak kupując auto, warto zwrócić uwagę, czy znajdują się w nim uchwyty isofix i top tether, ile ich jest i gdzie się znajdują. Oszczędzimy sobie dzięki temu kłopotów z montażem fotelików samochodowych dla dzieci.
Obowiązek umieszczania uchwytów isofix w samochodzie występował już w Regulacji ECE R14 z 2004 roku! Aktualne przepisy dotyczące liczby uchwytów isofix w autach zawiera Regulacja 145 (R145), istniejąca od roku 2018 w Regulacjach Europejskiej Komisji Gospodarczej (ECE).
Co to jest R145?
R145, czyli Regulacja 145, dotyczy, mówiąc najprościej, wydawania certyfikatów pojazdom w odniesieniu do posiadania przez nie:
◉uchwytów (punktów mocowania) isofix;
◉uchwytów (punktów mocowania) top-tether;
◉siedzeń oznaczanych jako i-Size;
R145 reguluje m.in.:
◉jak powinny być oznaczane samochodowe siedzenia i-Size (piktogramy, napisy);
◉jakie gabaryty powinno mieć siedzenie i-Size;
◉jakie badania wytrzymałościowe muszą przejść uchwyty isofix;
◉i wiele innych.
ISOFIX position oznacza takie siedzenie w samochodzie, na którym możliwy jest montaż fotelika samochodowego R44 lub R129 (w tym fotelika i-Size)
Co R145 mówi o liczbie uchwytów isofix w NOWYCH samochodach?
UWAGA: Wszystkie zasady dotyczące liczby i miejsca siedzeń z isofixem, a także wszystkie wyjątki, o których będzie mowa poniżej, dotyczą samochodów, które otrzymały certyfikat homologacji po 2018 roku. Ta wersja przepisów weszła w życie 19 lipca 2018 roku.
◉W samochodzie kategorii M1 (czyli aucie służącym do przewozu osób i mającym nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) muszą być CO NAJMNIEJ dwa siedzenia pozwalające na montaż na isofix;
◉Co najmniej dwa z siedzeń pozwalających na montaż na isofix powinny być wyposażone zarówno w uchwyty isofix, jak i w uchwyty do top tethera.
◉Co najmniej jedno siedzenie z isofixem musi znajdować się w drugim rzędzie siedzeń (to logiczne: na miejscu kierowcy nie montuje się fotelików:)).
Przykładowo: samochód wyposażony w trzy siedzenia z uchwytami isofix musi mieć także co najmniej dwa uchwyty top tethera. Równie dobrze może mieć trzy uchwyty do top tethera – ale jeden to dla R145 za mało.
W obecnie produkowanych autach co najmniej dwa siedzenia z isofixem muszą mieć również uchwyt do zaczepienia top tethera
Zamiast klasycznych siedzeń z uchwytami isofix w aucie mogą być siedzenia i-Size. Wliczają się one wówczas do liczby wszystkich wymaganych siedzeń, na których możliwy jest montaż na isofix.
Od każdej reguły są jednak wyjątki – te również uwzględnia R145:
◉Samochód z tylko jednym rzędem siedzeń (np. auto sportowe) może nie mieć ani jednego siedzenia z isofixem.
◉W kabrioletach o dwóch lub więcej rzędach siedzeń muszą się znajdować co najmniej dwa miejsca z uchwytami isofix, ale uchwyty do top tethera nie są obowiązkowe.
◉Jeśli w samochodzie są wbudowane urządzenia przytrzymujące (tzw. foteliki zintegrowane) z grupy 0, 0+ lub 1, to od liczby siedzeń z isofixem wymaganych dla tego auta odejmuje się liczbę fotelików zintegrowanych.
◉Ambulansów, karawanów, pojazdów służb wojskowych, porządkowych, straży pożarnej obowiązek wyposażenia w siedzenia z isofixem NIE DOTYCZY. W pojazdach tych nie znajdziemy uchwytów do montażu fotelika samochodowego na isofix.
Ponadto samochód kategorii M1 może mieć tylko jedno siedzenie z isofixem w określonych sytuacjach:
◉kiedy jest tylko dwoje drzwi pasażerów;
◉kiedy przy instalacji uchwytów isofix w samochodzie dochodziłoby do konfliktu z układem zawieszenia;
◉kiedy samochód ma dużą moc silnika (dokładna definicja w Regulacji).
W przypadku takich pojazdów siedzeniem z uchwytami isofix i top tether musi być przedni fotel pasażera. Fotel ten musi być wówczas wyposażony w mechanizm dezaktywacji poduszki powietrznej i oznakowany etykietą mówiącą, że montaż na tylnej kanapie jest niemożliwy.
Ciekawostka: Regulacja 145 wspomina nawet o takich dziwnych pojazdach, jak mające tylko jedno siedzenie w każdym rzędzie.
Ile siedzeń z isofixem można znaleźć w starszych samochodach?
Każdy samochód dostający certyfikat homologacji po roku 2004 musiał spełniać wymogi R14 – w tym również te dotyczące liczby isofixów. Jednak UWAGA: chodzi o auta certyfikowane, a nie produkowane! Rocznik produkcji samochodu nie oznacza rocznika certyfikatu.
Jaka wówczas obowiązywała liczba isofixów? Bardzo podobnie jak w R145:
◉co najmniej dwa siedzenia musiały mieć isofix;
◉co najmniej przy dwóch siedzeniach z isofixem musiał być również uchwyt top tethera;
◉co najmniej jedno siedzenie z isofixem musiało się znajdować w drugim rzędzie;
◉w pojazdach z jednym rzędem siedzeń isofix nie był wymagany;
◉w kabrioletach z dwoma rzędami siedzeń uchwyty isofix były obowiązkowe, ale uchwyty top tethera już nie.
Jeśli chcesz zadbać o maksymalne bezpieczeństwo swojego dziecka podczas jazdy samochodem, zapraszamy do jednego z Centrów Bezpieczeństwa fotelik.info – specjalistycznego sklepu z fotelikami samochodowymi dla dzieci. Tam technicy fotelik.info dobiorą bezpieczny i sprawdzony w testach zderzeniowych fotelik dla Twojego dziecka, nauczą Cię go poprawnie montować i odpowiedzą na (prawie) każde pytanie dotyczące bezpieczeństwa dziecka i całej rodziny w samochodzie.
Sklepy fotelik.info znajdziesz w następujących miastach:
CHORZÓW, ul. Racławicka 30, tel. 32 750 03 41
GLIWICE, ul. Tarnogórska 12, tel. 32 444 67 86
KRAKÓW, ul. Stawowa 26, tel. 12 378 39 46
SKARŻYSKO-KAMIENNA, ul. Konarskiego 39, tel. 41 201 08 58
WARSZAWA WŁOCHY, ul. Ryżowa 29, tel. 22 203 53 18
WROCŁAW RADWANICE, ul. Wrocławska 9a, tel. 71 715 61 32