Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Procedura testów ADAC fotelików dziecięcych – co się zmieniło w 2025 roku?

Zdjęcie przedstawia Procedura testów ADAC fotelików dziecięcych – co się zmieniło w 2025 roku?

W 2025 roku, ADAC znacząco zmienił podejście do testowania fotelików samochodowych dla dzieci. Zmiany dotyczą zarówno warunków zderzeniowych, jak i oceny chemicznej materiałów. Nowa procedura ma lepiej odzwierciedlać rzeczywiste zagrożenia, z którymi dzieci mogą spotkać się podczas wypadków drogowych.

Nowe, zaostrzone warunki zderzeń

Nowe zderzenie czołowe: mniejsza strefa zgniotu, większy impuls

Dotychczas w testach wykorzystywano samochód marki VW Polo z deformowalną strefą zgniotu przy prędkości 64 km/h. Natomiast od tego roku, używany jest samochód testowy Kia Sportage. Podczas testów przyspiesza on do prędkości wynoszącej 50 km/h i po 13 sekundach jazdy uderza w sztywną ścianę. To uderzenie generuje nagły, bardzo intensywny impuls zderzeniowy.

Bezpośrednie porównanie pokazuje, że chociaż prędkość w nowym teście (50 km/h) jest niższa niż w starej metodzie (64 km/h), rzeczywisty impuls siły jest znacznie wyższy. Dzieje się tak, ponieważ strefa zgniotu w VW Polo pochłaniała energię w poprzedniej konfiguracji testu, natomiast w aktualnym teście brak strefy zgniotu oznacza brak absorpcji energii, czyli impuls siły jest nagły, krótki i bardzo intensywny. Profil siły pokazuje ostry, intensywny szczyt obciążenia, czyli bardziej ekstremalny scenariusz dla fotelika samochodowego i małego pasażera.

Zderzenie boczne: scenariusz z udziałem SUV-a i 6-tonowego tarana

ADAC zaostrzył również zasady dotyczące zderzeń bocznych. Podczas gdy w starym teście zderzenie boczne miało miejsce przy prędkości 50 km/h, teraz 6-tonowy taran uderza w pojazd przy prędkości wynoszącej 60 km/h. Symuluje to zderzenie boczne z SUV-em lub vanem. Jest to dokładne odwzorowanie wypadków, które niestety codziennie mają miejsce na drogach. 

Skąd pomysł na zmiany? Kilka słów o badaniach nad wypadkami i biomechaniką

Dostosowanie procedury testowej ADAC nie jest dziełem przypadku Opiera się ona na najnowszych wynikach badań nad wypadkami samochodowymi. Według analiz, to właśnie dzieci są szczególnie narażone na obrażenia podczas wypadków drogowych. Przyczyna leży bowiem w ich cechach fizycznych:

  • Nieproporcjonalnie duża głowa, która stanowi około 25% masy ciała dziecka. U dorosłych jest to zaledwie 6–10%.
  • Niedojrzały kręgosłup: kręgi składają się głównie z chrząstek, a nie ze stawów międzywyrostkowych, przez co zapewniają niewielką stabilność strukturalną.
  • Słabe mięśnie: W razie zderzenia, głowa nie ma odpowiedniego podparcia.
  • Elastyczne więzadła: zwiększają ruchomość, ale zmniejszają stabilność w przypadku nagłego zderzenia.

Te różnice fizjologiczne wyraźnie pokazują, że dzieci nie są małymi dorosłymi. Potrzebują własnej koncepcji ochrony, zaprojektowanej specjalnie z myślą o ich wrażliwości.

Zanieczyszczenie środowiska – PFAS jako część testu

Oprócz czysto ochronnego działania, ocena uwzględnia teraz również długoterminowy wpływ materiałów na… zdrowie. Po raz pierwszy od 2025 roku zanieczyszczenia środowiska (tzw. PFAS: perfluorowanych i polifluorowanych związków alkilowych) w tekstyliach fotelików dziecięcych są również badane w osobnej kategorii. Te zanieczyszczenia środowiska – zwane również „trwałymi chemikaliami”, nie ulegają biodegradacji. Kumulują się i w ten sposób przedostają się do łańcucha pokarmowego. 

Gdy otrzymana ocena podczas testów za „zanieczyszczenia PFAS” jest niższa niż „dobra” w teście, skutkuje to obniżeniem oceny ogólnej.

Procedura ADAC 2024Zmiany w 2025
Testy zderzenioweStandardowe wysokie prędkości; VW Polo z deformowalną strefą zgniotuBardziej realistyczne testy: Kia 50 km/h w ścianę, cięższa symulacja kolizji bocznej
Kategorie testówBezpieczeństwo, ergonomia, użytkowanie, substancjeTe same kategorie, co wcześniej i dodatkowo PFAS (rozszerzenie chemiczne)

Podsumowanie

W 2025, roku ADAC zaostrzył fizyczne warunki testów zderzeniowych. Zarówno podczas zderzenia frontalnego jak i bocznego (cięższa symulacja kolizji bocznej). Dodano również ocenę na obecność PFAS w zestawie testowym, co zwiększa zakres analizy chemicznej fotelików. Pozostałe aspekty: struktura testów, kategorie oceny oraz system punktacji – pozostały zgodne z rokiem 2024. 

Chcesz nas odwiedzić i dobrać bezpieczny fotelik dla swojego dziecka? Zapraszamy do Centrów Bezpieczeństwa fotelik.info w poniższych miastach:

⚫ WARSZAWA

ul. Ryżowa 29

⚫ CHORZÓW

ul. Racławicka 30

⚫ KRAKÓW

ul. Stawowa 26

⚫ SKARŻYSKO-KAMIENNA

ul. Konarskiego 39

⚫ WROCŁAW RADWANICE

ul. Wrocławska 9a

Źródła:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/kindersitze/kindersitztest/kindersitz-vergleichstest-2025/

https://www.kindersitzprofis.de/blog/adac-kindersitztest-fruehjahr-2025-neuer-test-neue-mastaebe