Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Poprawne zapięcie w ciąży pasów bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko urazu aż o 84 proc.

Zdjęcie przedstawia Poprawne zapięcie w ciąży pasów bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko urazu aż o 84 proc.

Wciąż uważasz, że kobieta w ciąży nie powinna w samochodzie zapinać pasów bezpieczeństwa, bo tak jest dla niej i dziecka bezpieczniej? Statystyki wypadków mogą zmienić to przekonanie w ciągu trzech minut lektury!

Badania dotyczące profilaktyki ciąży wskazują, że najczęstszą przyczyną śmierci kobiet w ciąży są urazy. Częściej jednak wynikiem urazu kobiety ciężarnej jest śmierć jej dziecka (stosunek 1:3). Z kolei najczęstszą przyczyną urazów kobiet w ciąży są wypadki samochodowe.

Urazy ciężarnych kobiet

Badania przeprowadzone w USA (IKOSSI, D.G., LAZAR, A.A., MORABITO, D. et al., 2005). mówią, że spośród 77 tys. 321 przypadków kobiet, u których odnotowano urazy, 1195 było w ciąży. W przypadku aż 74 proc. poszkodowanych ciężarnych przyczyną urazu były wypadki samochodowe.

Grafika doskonale obrazuje, że wypadki stanowią najczęstszą przyczynę urazów u kobiet w ciąży

Dla porównania poddano analizie także grupę pań, które podczas wypadku nie były w ciąży. Oto przyczyny urazów wśród kobiet nie ciężarnych:

Również w przypadku kobiet niebędących w ciąży na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o przyczynę urazów, są wypadki samochodowe

Jak widać, wypadki komunikacyjne ZAWSZE są głównym zagrożeniem, niezależnie od tego, czy kobieta jest w ciąży, czy nie.

Ponadto okazało się, że tylko 66 proc. kobiet w ciąży miało podczas wypadku zapięte samochodowe pasy bezpieczeństwa. Przeprowadzono również ankietę na innej grupie ciężarnych – wynikło z niej, że 73 proc. ankietowanych potrafi poprawnie zapiąć pasy bezpieczeństwa.

Urazy nienarodzonych dzieci

Śmierć dziecka w brzuszku zwykle następuje wówczas, gdy umiera ciężarna matka. Ale nie tylko. Przyczyną śmierci dziecka (zwykle wskutek poronienia) są najczęściej tzw. urazy tępe, czyli wypadki samochodowe, upadki, potrącenia pieszych, napaści i utonięcia. I tutaj znowu główną przyczynę stanowią wypadki samochodowe – ok. 38 proc. przypadków.

Z kolei główną przyczyną śmierci nienarodzonego dziecka wskutek wypadku drogowego jest odklejenie się łożyska u ciężarnej mamy. Badania (WEINTRAUB, A Y., LERON, E. i MAZOR, M., 2006) wykazały, że dotyczy to aż 70 proc. przypadków. Dla porównania: w 5 proc. przypadków przyczynę śmierci dziecka stanowi wcześniactwo, czyli na tyle wcześniejszy poród spowodowany wypadkiem, że dziecko nie przeżywa. Bezpośrednie urazy płodu stanowią zaledwie 1 proc., co dowodzi, że płód jest dobrze chroniony przez powłoki brzuszne mamy. Bardzo rzadko pojawiają się obrażenia czaszki płodu – i tylko w przypadku zaawansowanej ciąży. Najrzadszym (ok. 0,6 proc. przypadków) urazem wskutek wypadku samochodowego jest przerwanie macicy. Jest to zarazem najpoważniejszy uraz, skutkujący śmiercią mamy, jeśli nie zostanie on właściwie rozpoznany i nie zostanie udzielona odpowiednia pomoc ratująca życie.

Śmierć nienarodzonego dziecka wskutek wypadku samochodowego najczęściej jest spowodowana odklejeniem się łożyska

Do powikłań, które występują częściej u poszkodowanych w wypadkach ciężarnych niż u kobiet niebędących w ciąży, należą także krwotoki.

Poprawnie zapięte pasy – zdecydowanie większe bezpieczeństwo

W badaniu KLINICH, K.D., FLANNAGAN, C.A.C., RUPP, J.D. et al., 2008 przeanalizowano grupę kobiet w ciąży, które uległy wypadkom, pod kątem zapinania pasów bezpieczeństwa i ich skutków. Analiza wykazała, że urazów doświadczyło:

⚫80 proc. kobiet, które nie zapięły pasów bezpieczeństwa;
⚫50 proc. kobiet, które zapięły pasy nieprawidłowo;
⚫29 proc. kobiet, które zapięły pasy prawidłowo.

Wspomniane badania dowiodły, że poprawne zapięcie samochodowych pasów bezpieczeństwa przez kobiety w ciąży zmniejsza ryzyko urazów aż o 84 proc.

Ponieważ nie we wszystkich krajach prowadzi się określone statystyki, artykuł odwołuje się do badań prowadzonych w Stanach Zjednoczonych, gdzie takie dane są gromadzone Pewne zjawiska i tendencje są jednak wspólne pod różnymi szerokościami i długościami geograficznymi.