Fotelik samochodowy kontra poduszka powietrzna w samochodzie
Prawo zakazuje przewożenia dziecka w foteliku tyłem do kierunku jazdy na przednim fotelu samochodowym z włączoną poduszką powietrzną. Jedynie foteliki 9-18 kg, montowane przodem do kierunku jazdy lub foteliki 15-36 kg można umieścić z przodu, z zachowaniem odpowiedniej odległości od deski rozdzielczej. To tyle, jeśli chodzi o ustawy. A co z bezpieczeństwem?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak działa poduszka powietrzna w samochodzie? Wybuch poduszki powietrznej w aucie aktywują czujniki, które znajdują się w różnych miejscach w pojeździe. Ich zadaniem jest rozpoznanie kierunku i siły zderzenia oraz włączenie odpowiedniej poduszki powietrznej podczas wypadku.
Zobacz, jak działa poduszka powietrzna: Jak działa poduszka powietrzna?
Rozwinięcie poduszki powietrznej następuje z prędkością około 300 km/h, co można porównać do uderzenia kijem bejsbolowym przez gracza zawodowego. Taka prędkość sprawia, że przy włączonej poduszce dziecko w foteliku RWF (tyłem do kierunku jazdy) zamontowanym na przednim siedzeniu samochodowym w chwili wypadku może być narażone na utratę zdrowia lub życia na skutek doznanego wstrząsu mózgu.
Zobacz, jak poduszka samochodowa uderza w fotelik RWF: KLIK
Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o foteliku RWF na przednim siedzeniu, przeczytaj ten artykuł: fotelik RWF z przodu
Jeżeli musisz przewieźć dziecko w foteliku RWF na przednim siedzeniu, koniecznie wyłącz poduszkę powietrzną!
Chociaż polskie prawo zezwala na przewożenie starszego dziecka w foteliku samochodowym 15-36 kg na przednim siedzeniu, to nie jest to bezpieczne – podobnie jak w przypadku fotelika RWF. Ponieważ foteliki dziecięce 15-36 kg są najwyższe, mogą wejść w konflikt z kurtyną boczną, która jest uzupełnieniem bocznych poduszek powietrznych i której zadaniem jest ochrona głowy pasażera podczas wypadku. Jeśli zagłówek fotelika samochodowego 15-36 kg będzie bardzo blisko belki samochodu lub będzie jej dotykał, to w trakcie zderzenia może się zdarzyć, że kurtyna boczna, zamiast rozwinąć się wzdłuż belki, wystrzeli w główkę dziecka.
Więcej informacji o przewożeniu dziecka w foteliku samochodowym 15-36 kg z przodu znajdziesz tutaj: Fotelik 15-36 kg z przodu, czyli co nieco o podróżowaniu ze starszakiem na przednim siedzeniu
Boczne poduszki powietrzne w samochodzie a bezpieczeństwo dziecka w foteliku
Do niedawna producenci samochodów i fotelików dziecięcych byli zgodni, że boczne poduszki powietrzne nie stanowią zagrożenia dla dziecka podczas wypadku. Niestety, niektóre rozwiązania obecnie wykorzystywane w samochodach sprawiają, że nie mamy tej pewności. O ile poduszka powietrzna boczna, gdy znajduje się w bocznej części przedniego fotela, nie stanowi zagrożenia dla dziecka, o tyle umieszczona w osłonie nadkola lub w tylnych drzwiach może wpływać na bezpieczeństwo dziecka w foteliku.
Poduszki umieszczone w osłonie nadkola mogą być zagrożeniem dla dzieci w fotelikach RWF zamocowanych na tylnym siedzeniu samochodu. Dotyczy to szczególnie starszych dzieci, korzystających z fotelików 9-18 kg. Takie maluchy są na tyle aktywne ruchowo, że ich kończyny (nogi lub ręce) mogą znaleźć się w strefie otwierania się poduszki powietrznej podczas wypadku i ulec złamaniom.
W wyżej omawianym przypadku zalecamy dezaktywację poduszki bocznej zamontowanej przy tylnym siedzeniu, na którym znajduje się fotelik samochodowy RWF. Uwaga! Poduszkę należy wyłączyć tylko w autoryzowanym serwisie.
Maxi-Cosi AxissFix Air, czyli poduszka powietrzna w foteliku samochodowym
Pozostając w temacie poduszek powietrznych: czy słyszałeś o foteliku samochodowym z wbudowanymi automatycznymi poduszkami powietrznymi? Pierwszym na świecie fotelikiem samochodowym z tego typu rozwiązaniem jest AxissFix Air od Maxi-Cosi.
Maxi-Cosi AxissFix Air to również pierwszy fotelik samochodowy przetestowany przez dział naukowy fotelik.info w hiszpańskim instytucie Idiada. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tu: Sukces działu naukowego fotelik.info: Zrobiliśmy testy zderzeniowe w Hiszpanii!
Chociaż AxissFix Air z pozoru przypomina inne foteliki RWF i tak jak wiele innych modeli ma obrotowe siedzisko oraz spełnia normy i-Size, to wyróżnia się wysoką ramą antyrotacyjną i poduszkami powietrznymi umieszczonymi w pasach fotelika. Poduszki te zmniejszają obciążenia działające na szyję dziecka podczas wypadku.
Na zdjęciu fotelik Maxi-Cosi AxissFIX AIR
Jeśli zainteresował Cię fotelik Maxi-Cosi AxissFix Air lub szukasz innego fotelika pasującego do Twojego dziecka i auta, zapraszamy Cię na dobór fotelika samochodowego do jednego z wybranych salonów fotelik.info, gdzie specjaliści ds. bezpiecznego przewożenia dzieci zadbają o bezpieczeństwo Twojego dziecka, a przy okazji także Twoje. Tutaj wiemy o fotelikach (prawie) wszystko!