Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Gliwice, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Wszystko co powinieneś wiedzieć o poduszkach powietrznych

Zdjęcie przedstawia Wszystko co powinieneś wiedzieć o poduszkach powietrznych

źródło: https://buyukfilo.com/blog/hayat-kurtaran-icat-hava-yastigi

Czy kupując auto z drugiej ręki, zwracasz uwagę na stan poduszek powietrznych? Często jest to element wyposażenia samochodu, którym niekoniecznie chcemy sobie zaprzątać głowę. Tymczasem to właśnie od odpowiedniego działania poduszek powietrznych może zależeć życie pasażerów!

Z reguły przy zakupie auta zwracamy uwagę na to, ile poduszek powietrznych ma na wyposażeniu samochód, z tym że w trakcie jego użytkowania często o nich zapominamy.

Czy poduszki mają przewidzianą przez producenta trwałość? Czy warto je okresowo kontrolować?

Od czego się zaczęło?

Początek samochodowych poduszek powietrznych sięga lat pięćdziesiątych. Technik inżynierii przemysłowej John W. Hetrick opatentował „zespół poduszki bezpieczeństwa dla pojazdów samochodowych”. Następnie, w latach sześćdziesiątych, Allen Breed udoskonalił system na elektromechaniczny.

Pierwszym samochodem, który oferował zespół bezpieczeństwa – w opcji pasy i poduszka powietrzna – był Mercedes W126 z 1980 roku. Z biegiem lat poduszki powietrzne stawały się coraz bardziej popularne i producenci zaczęli stosować je na szeroką skalę. Sama marka Mercedes do roku 1992 zamontowała około miliona poduszek powietrznych.

Z jakich elementów składa się poduszka powietrzna (Airbag)?

Każda poduszka powietrzna zawiera:

⚫układ uaktywniający (czujnik zdarzenia i układ mikroprocesorowy);

⚫generator gazu (zapalnik i paliwo);

⚫elastyczny pojemnik, w którym znajduje się worek z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej.

Jak działa poduszka powietrzna w momencie zderzenia?

W chwili zderzenia czujniki znajdujące się w różnych częściach samochodu (np. układ hamulcowy, akcelerometry) “informują” komputer pokładowy auta o zaistniałej sytuacji. Żeby reakcja została wywołana, uderzenie musi być odpowiednio mocne, aby nie dochodziło do eksplozji poduszki powietrznej przy mocniejszym hamowaniu pojazdu czy najmniejszej kolizji.

W momencie wykrytego zderzenia w około 10 milisekund system aktywujący przesyła sygnał do generatora gazu, który rozpoczyna napełnianie poduszki. Po 40 milisekundach od incydentu poduszka jest już pełna i gotowa wyłapać ciało kierowcy. Dochodzi do wystrzelenia poduszek powietrznych przy użyciu ładunków pirotechnicznych. Kolejnym etapem jest ujście powietrza z poduszki przez otwory wentylacyjne, co zapobiega powstawaniu obrażeń wtórnych lub uduszeniu kierowcy i pasażerów.

Firma ZF opracowała zewnętrzne poduszki powietrzne do samochodów. Są one umieszczone w progach auta. Rozciągają się na całą długość rozstawu osi samochodu. Specjalne czujniki monitorują ruch wokół auta. W sytuacji wykrycia zbliżającego się obiektu i pewności zderzenia w zaledwie 100 milisekund poduszki są w stanie wystrzelić i rozwinąć się aż do połowy drzwi lub do wysokości szyb bocznych. Ich zadaniem jest przyjęcie i rozproszenie siły uderzenia w bok i zmniejszenie jego skutków.

Według ZF “zewnętrzne poduszki powietrzne są w stanie ograniczyć o 30 proc. szansę przesunięcia boku auta do środka kabiny i ograniczą poważne obrażenia o 20-30 proc. względem typowego uderzenia”. TUTAJ można sprawdzić jak to działa.

Uwaga! Pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne uzupełniają się nawzajem. Jeżeli pas bezpieczeństwa nie zostanie zapięty lub zostanie użyty nieprawidłowo, może to zmniejszyć ochronne działanie poduszek powietrznych w razie zderzenia. Rozwinięcie poduszki powietrznej następuje z prędkością około 300 km/h, a takie uderzenie może spowodować poważne urazy.

Jakie rodzaje poduszek powietrznych wyróżniamy?

Poduszki powietrzne w większości przypadków uruchamiają się w kilku etapach, co zależy od wykrytej siły potencjalnego uderzenia.
Rozróżniamy następujące rodzaje poduszek powietrznych:

⚫PRZEDNIE – najczęściej dwóch rodzajów:

a) montowana po stronie kierowcy – umieszczona w specjalnej wnęce na środku kierownicy, chroni głowę, szyję i klatkę piersiową przed zderzeniem z kierownicą; umieszczona w odpowiedniej wnęce pod kierownicą jest dodatkowym zabezpieczeniem w przypadku zderzenia czołowego;

b) montowana po stronie pasażera – umieszczona w specjalnej wnęce w desce rozdzielczej, wypełnia się natychmiast, a jej objętość jest większa niż objętość poduszki po stronie kierowcy;

⚫BOCZNE (Side Bag) – ulokowane głównie w zewnętrznych krawędziach oparć przednich foteli (a w nowszych modelach również w tylnych siedzeniach), chronią podróżnych przed urazami klatki piersiowej i miednicy; składają się z dwóch poduszek (czasami jednej) i natychmiast się wypełniają;

⚫KOLANOWE – instalowane pod kierownicą oraz pod schowkiem, mają za zadanie jeszcze bardziej chronić podróżujących, szczególnie ich stawy kolanowe;

⚫KURTYNOWE (Window Bag) – montowane w przedniej lub tylnej części pojazdu, najczęściej między filarami, umieszczone za poszyciem bocznym dachu i pokryte odpowiednimi elementami wykończeniowymi, mają chronić głowy pasażerów na miejscach przednich i tylnych dzięki dużej powierzchni po ich wypełnieniu;

⚫CENTRALNE – umiejscowione w podłokietnikach lub centralnej części tylnego siedzenia, mają na celu zapewnienie pełnego bezpieczeństwa;

⚫DLA PIESZYCH (Pedestrian Airbag) – montowane pod pokrywą komory silnikowej przedniej szyby auta, mają łagodzić skutki uderzenia pieszego przez samochód. W przypadku niektórych zderzeń czołowych z pieszym następuje aktywacja czujników umieszczonych w przednim zderzaku i napełnienie poduszki powietrznej – adekwatnie do siły uderzenia. Czujniki zostały zaprojektowane w taki sposób, by wykrywały zderzenia z obiektami o właściwościach podobnych do ludzkiej nogi.

⚫ZINTEGROWANE Z PASEM BEZPIECZEŃSTWA (Beltbag) – umieszczone w pasach bezpieczeństwa, w momencie zderzenia pas wypełniają się gazem, który zwiększa objętość pasa; nie jest to eksplozja, jak w przypadku innych poduszek, lecz nieco wolniejsze napełnianie się.

Co zrobić po wystrzale poduszki?

Jeśli przytrafiło się nam zderzenie i poduszka powietrzna wystrzeli, powinniśmy udać się do mechanika. Profesjonalna naprawa do najtańszych nie należy. Mechanik musi wymienić worek z generatorem gazu i pasy bezpieczeństwa z napinaczami włącznie oraz wymienić lub zregenerować wszystkie zniszczone podczas wybuchu elementy deski rozdzielczej. Należy również wymienić sterownik, a czasem i wiązki zasilające poduszkę powietrzną. W ASO orientacyjny koszt wymiany czołowych poduszek może wynieść nawet do 30 tysięcy złotych. Prywatny warsztat taką naprawę wyceni na kilka tysięcy złotych, z tym, że musi to być zaufane miejsce.

Jaka odległość fotelika samochodowego od deski rozdzielczej jest bezpieczna?

Jeśli nie mamy miejsca na fotelik na tylnej kanapie auta ze względu na większą liczbę pociech, konieczne bywa przewożenie dziecka na przednim fotelu pasażera. W takim przypadku należy bezwzględnie wyłączyć poduszkę powietrzną – można to załatwić tylko w ASO. Przewożenie dziecka na przednim siedzeniu w foteliku RWF przy włączonej poduszce powietrznej przedniej grozi wstrząsem mózgu oraz śmiercią.

W przypadku fotelików 15-36 kg, czyli przodem do kierunku jazdy poduszki powietrzne powinny być włączone. Natomiast należy pamiętać o tym, żeby odsunąć fotel samochodowy na bezpieczną odległość. Odstęp pomiędzy kolanami dziecka w foteliku a deską rozdzielczą powinien wynosić minimum 20-25 cm. Odsuwając fotel pasażera do tyłu, należy zwrócić szczególną uwagę aby pas samochodowy odpowiednio wychodził ze zwijacza do fotelika powinien być wyraźnie bardziej wysunięty do przodu niż słupek, z którego wychodzi pas.

Poduszka powietrzna i isofix to nie jedyne parametry, na które trzeba zwrócić uwagę, jeśli zamierzamy zamontować fotelik przodem na przednim siedzeniu. Wiele osób zapomina np. sprawdzić, czy zagłówek przedniego fotela samochodowego nie koliduje z fotelikiem 15-36 kg. Jeśli z powodu zagłówka fotelik nie przylega do oparcia fotela, należy zagłówek zdemontować.

W przypadku osób dorosłych zabezpieczeniem jest poprawne zapięcie pasów fotela samochodowego. W przypadku niezapięcia pasów poduszka powietrzna może za szybko uderzyć pasażera, zanim jeszcze jego ciało zdąży się pochylić. Przygotowując do „złapania” rozpędzonego ciała, poduszka otwiera się z zawrotną prędkością 300-320 km/h (ludzkie oko nie jest w stanie tego ruchu zarejestrować). Jeżeli więc pasażer nie jest przypięty pasem bezpieczeństwa, otwierająca poduszka może uderzyć go np. w twarz. Ponieważ siłę uderzenia poduszki można porównać z ciosem kijem bejsbolowym zadanym przez gracza zawodowego, takie przedwczesne spotkanie z poduszką powietrzną może skutkować poważnymi obrażeniami.

Czy poduszki powietrzne mają określony termin przydatności?

Według przeważającej części ekspertów poduszki powietrzne nie mają określonego okresu przydatności. Poduszki powietrzne nawet w starych autach, jeśli tylko samochód eksploatowany był w normalnych warunkach, powinny skutecznie chronić nas w razie kolizji. Przed zakupem używanego samochodu warto, oprócz oceny jego bezwypadkowości, przeprowadzić komputerową diagnostykę w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa zakupu samochodu z atrapą poduszki powietrznej.