Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Raport polskiej Policji za rok 2021: mniej wypadków drogowych, więcej rannych i zabitych dzieci

Zdjęcie przedstawia Raport polskiej Policji za rok 2021: mniej wypadków drogowych, więcej rannych i zabitych dzieci

Tendencja spadkowa wypadków drogowych w latach 2012-2021 bardzo cieszy. Oznacza to, że kierowcy jeżdżą uważnie i zgodnie z przepisami

Z opublikowanego właśnie raportu rocznego Komendy Głównej Policji dotyczącego wypadków drogowych wynika, że na polskich drogach jest coraz mniej wypadków. Mimo to w 2021 roku w porównaniu z rokiem 2020 w Polsce zginęło niemal dwa razy więcej dzieci w wieku 0-6 lat.

Według statystyk rocznego raportu Komendy Głównej Policji, polskie drogi z roku na rok są coraz bezpieczniejsze. W roku 2021 odnotowano 22 tys. 816 wypadków drogowych, co w porównaniu z 2020 rokiem daje 724 wypadków mniej, a w porównaniu z 2019 rokiem aż 7 tys. 472 mniej. Tendencja spadkowa dotyczy także ofiar wypadków. W roku 2021 w wyniku wypadków drogowych śmierć poniosło 2 tys. 245 osób, co w porównaniu z 2020 rokiem daje o 246 osób mniej, a w porównaniu z 2019 rokiem aż o 664 osoby mniej. Dobre informacje dotyczą również liczby rannych w wyniku wypadku samochodowego. W 2021 roku na polskich drogach rannych zostało 26 tys. 415 osób. W porównaniu do 2020 roku liczba rannych zmniejszyła się o 48 osób, a w porównaniu do 2019 roku liczba ta spadła o 9 tys. 62 osoby.

Według raportu rocznego Komendy Głównej Policji liczba wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych oraz rannych z roku na rok jest coraz mniejsza

Najwięcej osób na 100 wypadków drogowych zginęło w 2021 roku w województwie podlaskim. Najwięcej osób na 100 wypadków drogowych zostało rannych w województwie lubuskim, a następnie w łódzkim i mazowieckim.

Według rocznego raportu Komendy Głównej Policji w województwie lubuskim na 100 wypadków drogowych było najwięcej rannych

Dane statystyczne: czas powstania wypadków drogowych

Z danych opublikowanych przez polską policję wynika, że do największej liczby wypadków w 2021 roku doszło w czerwcu (11,4 proc.), w lipcu (11,0 proc.) i w październiku (10,3 proc.). W październiku zginęło także najwięcej osób. Duża liczba wypadków w okresie wakacyjnym wynika z natężonego ruchu związanego z wyjazdem wakacyjnym, natomiast w październiku – z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i drogowymi.

Warto zwrócić uwagę na dane statystyczne z poszczególnych dni tygodnia. Najwięcej wypadków drogowych i rannych odnotowano w piątek, natomiast najwięcej osób poniosło śmierć w wyniku wypadku w sobotę. W godzinach od 13:00 do 18:00 odnotowano nasilenie wypadków, natomiast najmniej wydarzyło się ich w godzinach od 00:00 do 05:00. Mimo to w porze nocnej występuje największy wskaźnik ofiar śmiertelnych. Niemal w co czwartym wypadku drogowym w nocy ginie człowiek (dla porównania: w co dwunastym wypadku drogowym w dzień).

Dane statystyczne: miejsce powstawania wypadków drogowych

Większość wypadków drogowych wydarzyła się w obszarze zabudowanym (15 tys. 651 wypadków). Zginęło w nich 872 osoby, a 17 tys. 523 osoby zostały ranne. Poza obszarem zabudowanym kierowcy doprowadzili do 7 tys. 165 wypadków drogowych, w których zginęły 1 tys. 373 osoby, a 8 tys. 892 osoby zostały ranne. Warto zauważyć, że chociaż więcej wypadków miało miejsce w obszarze zabudowanym, to w obszarze niezabudowanym zginęło więcej osób. Według KGP, przyczyną są dużo większe prędkości rozwijane na drogach poza obszarem zabudowanym oraz docierająca później na miejsce wypadku pomoc medyczna.

Chociaż większą ilość wypadów drogowych odnotowano w obszarze zabudowanym, to jednak więcej osób zginęło poza nim

W rocznym raporcie uwzględniono także ilość wypadków drogowych według geometrii drogi. Do największej liczby wypadków doszło na prostych drogach (13 tys. 261), następnie na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem przejazdu (5 tys. 896 wypadków) i na zakręcie/łuku (2 tys. 977). Wciąż jako główne przyczyny wypadków drogowych na prostych odcinkach wymienia się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Z rocznego raportu opublikowanego przez Komendę Główną Policji możemy dowiedzieć się, gdzie najczęściej zdarzają się wypadki drogowe

Tak jak w 2020 roku, tak i 2021 roku zderzenia boczne pojazdów były najczęstszym rodzajem zderzeń występujących na polskich drogach. Warto jednak zwrócić uwagę, że chociaż liczba zderzeń bocznych była o wiele większa niż zderzeń czołowych, to liczba ofiar jest prawie identyczna.

Tak jak w 2020 roku, tak i w 2021 roku boczne zderzenie się pojazdów było najczęstszym rodzajem wypadku drogowego

Wypadki drogowe w latach 2019-2021 z udziałem dzieci

W 2021 roku polska policja odnotowała aż 1 tys. 775 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku od 0 do 14 lat. W wyniku wypadku 50 dzieci zmarło, a 1 tys. 832 dzieci zostało rannych. Jak widać na poniższym wykresie, w porównaniu z 2020 rokiem liczba ofiar śmiertelnych w wieku 0-6 lat zwiększyła się prawie dwukrotnie (23 w porównaniu do 12), natomiast w wieku 7-14 lat zmniejszyła się o 5. Ponadto w porównaniu z ubiegłym rokiem liczba rannych dzieci w wieku 0-14 lat wzrosła o 227.

Dla ekspertów ds. bezpieczeństwa fotelik.info szczególnie niepokojąca jest tendencja wzrostowa dotycząca wypadków z udziałem dzieci

Tendencja wzrostowa jest bardzo niepokojąca. Może sugerować, że najmłodsi użytkownicy pojazdów najczęściej z powodu błędów dorosłych są narażeni na utratę zdrowia, a nawet życia podczas podróży. Z pewnością wpływa na to niedopasowany do wieku i budowy ciała dziecka oraz niedopasowany do kanapy pojazdu fotelik samochodowy, błędy w montażu fotelika dziecięcego, nieprawidłowo zapięta uprząż pasów lub użycie styropianowego poddupnika, który nie gwarantuje dziecku żadnej ochrony w trakcie jazdy.

Jeśli chcesz zadbać o bezpieczeństwo swoje i swojej rodziny, zapraszamy do wybranego Centrum Bezpieczeństwa fotelik.info, w którym skorzystasz z pomocy eksperta ds. bezpieczeństwa. Ekspert odpowie na (prawie) każde Twoje pytanie dotyczące bezpieczeństwa dziecka w samochodzie, przeprowadzi inspekcję obecnego fotelika samochodowego Twojego dziecka lub dobierze nowy, bezpieczny model, sprawdzony w testach zderzeniowych oraz dopasowany do Twojego dziecka i auta. Nauczy Cię także prawidłowego montażu oraz sprawdzi, czy dobrze zapinasz pasy bezpieczeństwa – dziecka i swoje.