Raport policji za rok 2024- mamy najnowsze dane!

Aż 21 519 wypadków drogowych. 1 896 ofiar śmiertelnych i 24 782 rannych – tak wygląda bilans 2024 roku na polskich drogach. W najnowszym raporcie Policji możemy zauważyć, że po minimalnym spadku w 2023 roku, w 2024 liczba wypadków wzrosła o 2,8%, czyli o 583 więcej. Wzrosła też liczba rannych (+2,7%). Liczba ofiar śmiertelnych pozostała praktycznie bez zmian – zginęły 3 osoby więcej niż rok wcześniej.
Z raportu możemy dowiedzieć się, że najwięcej zdarzeń ma miejsce:
- w piątki i poniedziałki,
- w maju i lipcu,
- w godzinach szczytu: 13:00–19:00.
To pokazuje wyraźnie: im więcej ruchu na drodze, tym więcej wypadków.
Gdzie jest najbezpieczniej?
Choć 70% wypadków ma miejsce w terenie zabudowanym, to właśnie poza miastami ginie najwięcej osób. Śmierć ponosi tam co piąta ofiara wypadku, w porównaniu do co dwudziestej pierwszej w terenie zabudowanym. Główna przyczyna? Prędkość.

Jak dochodzi do wypadków?
Wypadki to nie tylko statystyka – to konkretne scenariusze, które powtarzają się na drogach. Zderzenia boczne pojazdów w 2024 roku były najczęstszym rodzajem zderzeń na polskich drogach. Jednak chociaż liczba zderzeń bocznych jest ponad trzy razy większa niż zderzeń czołowych, to liczba ofiar jest praktycznie taka sama.
Zderzenia boczne są najczęstsze i najczęściej prowadzą do obrażeń – ponad 33% wszystkich rannych.
Zderzenia czołowe są najgroźniejsze – mimo że stanowią tylko 10% wypadków, generują prawie 20% ofiar śmiertelnych.
Zderzenia tylne mają najmniejszy odsetek osób rannych i ofiar, ale nadal odpowiadają za 12% ofiar śmiertelnych.

Liczby, które mówią same za siebie
W 2024 roku w Polsce miało miejsce 1 741 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat. W zdarzeniach tych 50 dzieci poniosło śmierć, a 1 838 doznało obrażeń. W stosunku do 2023 roku spadła liczba wypadków o 37 (-2,1%) natomiast wzrosła liczba zabitych o 2 (+4,2%) i liczba rannych dzieci o 6 (+0,3%).

Fotelik obowiązkowy, ale…
W polskim prawie używanie fotelika dziecięcego do 150 cm wzrostu jest obowiązkowe. Jednak praktyka pokazuje, że:
- foteliki są często źle dobrane do wzrostu i wagi dziecka,
- montaż bywa nieprawidłowy – np. zbyt luźne pasy,
- dzieci są przewożone bez fotelika na krótkich trasach („bo to tylko kilka ulic dalej”).
Im młodsze dziecko, tym większe ryzyko
Analiza danych pokazuje też, że wypadki z udziałem dzieci mają wyraźnie większy odsetek obrażeń ciężkich, szczególnie u pasażerów w wieku przedszkolnym. W tej grupie każdy błąd w zabezpieczeniu dziecka ma ogromne znaczenie – ich ciała są delikatniejsze, a głowy proporcjonalnie większe względem tułowia niż u dorosłych.
Źródło: statystyka.policja.pl