Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Przełom w motoryzacji? Po ponad 50 latach powstały damskie manekiny do testów

Zdjęcie przedstawia Przełom w motoryzacji? Po ponad 50 latach powstały damskie manekiny do testów

Manekiny do testów zderzeniowych zaczęto stosować w latach 50. XX wieku. W latach 70. manekin w wersji męskiej odzwierciedlał budowę i masę ciała przeciętnego mężczyzny. Ten w wersji żeńskiej tak naprawdę był manekinem męskim pomniejszonym do rozmiarów i wagi 12-letniej dziewczynki. I tak było przez następne ponad pół wieku testów…

Manekiny żeńskie, które były do tej pory używane w testach EuroNCAP (Europa) i NHTSA (USA), stanowiły pomniejszone wersje standardowego 95-centylowego manekina reprezentującego mężczyznę. Mniejsze manekiny to 50-centylowy manekin męski i 5-centylowy manekin żeński.

Manekin żeński: 150 cm wzrostu i poniżej 50 kg wagi

Taką budowę ciała w latach 70. XX wieku, kiedy prowadzono badania, miało 5 proc. kobiet w Ameryce. Oznacza to, że zaledwie 5 proc. populacji kobiet było mniejszych i lżejszych od stworzonego manekina.

Z informacji zgromadzonych przez dział naukowy fotelik.info wynika, że powstały dwa kobiece manekiny do testów zderzeniowych: Hybrid III 5th Female i THOR-5F.

Na początku 2000 r. zbudowano prototyp THOR-5F. Jesienią 2014 r. firma Humanetics rozpoczęła rozwój manekina, i zaprezentowała go w 2015 r. Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) przyznał firmie Humanetics kontrakt na opracowanie manekina THOR-5F, a ostateczne decyzje projektowe podjęto w ramach dyskusji między NHTSA a Humanetics.

Manekin THOR-5F opiera się na tej samej technologii, co THOR-50 M (manekin męski), lecz ma postać wyraźnie żeńską. Warto jednak wiedzieć, że THOR-50M reprezentuje przeciętnego mężczyznę zgodnie z jego wzrostem i wagą. Natomiast THOR-5F to manekin odpowiadający kobiecie o wzroście 1,51 m i wadze 47,5 kg. Co więcej, THOR-5F został ulepszony w stosunku do żeńskiego manekina Hybrid III, chociaż tamten wciąż jest stosowany w laboratoriach testowych.

Hybrid III a THOR-5F: porównanie manekinów

Manekin Hybrid III jest pomniejszonym manekinem męskim, który ma prosty odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Manekin reprezentuje wyprostowaną postawę za kierownicą.

W manekinie THOR-5F dokonano korekty odcinka szyjnego. Dodano również biust. Kość miednicy w THOR-5F została wykonana zgodnie z anatomią kobiety. W brzuchu zamontowano czujniki APTS, które zastępują system śledzenia IRTraccs, pojawiły się także uformowane mięśnie brzucha (wcześniej w tym miejscu było po prostu płótno). W manekinie zastosowano oprzyrządowany staw łokciowy.

Manekin żeński: dążenie do wyrównywania szans

Badania wykazują, że kobiety są znacznie bardziej narażone na obrażenia podczas wypadków samochodowych, niż mężczyźni.

Zaprojektowanie takiego manekina było bardzo potrzebnym krokiem w dziedzinie biomechaniki. Jak już wiemy z różnych publikacji naukowych kobiety są mniej chronione w samochochodzie w porównaniu z mężczyznami. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ mężczyźni i kobiety różnią się od siebie pod względem fizjologicznym. Głównym powodem zaprojektowania takiego manekina była chęć poprawy bezpieczeństwa kobiet w samochodach. Natomiast kolejne badania i rozwój tej dziedziny są ważne odkrywaniu nowych sposobów ochrony kobiet. – mówi mgr inż. Anna Tomaszewska, ekspert fotelik.info

„Wyrównanie szans na ochronę kobiet w wypadkach samochodowych oznacza, że tylko w ciągu jednego roku można zapobiec śmierci nawet 1342 żon, matek i córek. Zgodnie z szacunkami Narodowej Rady Bezpieczeństwa (NSC), te tragedie, którym można by zapobiec, przekładają się na koszt ekonomiczny w wysokości ponad 2 mld dolarów w 2018 r. Koszty pozaekonomiczne są niezmierzone” – czytamy w artykule firmy Humanetics .

Najnowszy manekin żeński

Aby móc prowadzić rzetelne testy i tym samym dążyć do zapewniania maksymalnej ochrony w samochodach zarówno mężczyzn, jak i kobiet, należało stworzyć manekin żeński, którego wzrost i waga lepiej odwzorywałyby ciało współczesnej kobiety. Dzięki zmienionym parametrom manekina wyniki testów byłyby bardziej miarodajne.

Pierwszy na świecie manekin do testów zderzeniowych oparty na budowie ciała przeciętnej kobiety został opracowany przez zespół inżynierów ze Szwedzkiego Narodowego Instytutu Badawczego Dróg i Transportu. Dr Astrid Linder, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu w szwedzkim Instytucie, prowadzi badania w Linköping. Dzięki niej zaprojektowano manekin o wzroście 1,62 m i wadze 62 kg, czyli budowie ciała zbliżonej do przeciętnej współczesnej kobiety.

Czym różni się nowy manekin żeński od manekina męskiego?

Główne różnice pomiędzy manekinem żeńskim i męskim to waga, wzrost, kształt ciała, sztywność kręgosłupa (manekin ma w pełni elastyczny kręgosłup, dzięki czemu naukowcy mogą dowiedzieć się, jak uraz samochodowy może wpłynąć na kręgosłup człowieka) czy sztywność stawów. Kobiety mają zwykle mniej mięśni oraz mniejszą siłę niż mężczyźni, a to odpowiada mniejszej sztywności stawów.

W jednym z ostatnich artykułów opublikowanych na portalu fotelik.info wyjaśnialiśmy, że kobiety są znacznie bardziej narażone na obrażenia podczas wypadków niż mężczyźni. Wiedząc o tym, zespół szwedzkich inżynierów na czele z dr Astrid Linder uwzględnił i podkreślił różnice między kobietą a mężczyzną, aby zrozumieć, dlaczego ciało kobiety inaczej zachowuje się podczas wypadków. Poza wagą i wzrostem, manekin żeński został specjalnie zaprojektowany do testowania zderzenia tylnego o niskim natężeniu.