Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Poduszki powietrzne w samochodzie. Czy znasz je wszystkie?

Zdjęcie przedstawia Poduszki powietrzne w samochodzie. Czy znasz je wszystkie?

Pierwszym samochodem, który został wyposażony w poduszki powietrzne z pasami bezpieczeństwa, był Mercedes W126 z 1980 r. Dziś każdy nowy samochód jest wyposażony w SRS, czyli system składający się z poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w nowoczesnych samochodach są również inne niż przednie poduszki powietrzne…

Historia poduszki powietrznej sięga lat 50. XX wieku. To właśnie wtedy John Hetrick, amerykański inżynier, był uczestnikiem wypadku samochodowego. Wypadek ten skłonił go do stworzenia prototypu poduszki powietrznej (1952). Jeszcze w tym samym roku Hetrick złożył wniosek o patent. Tak powstał “zespół poduszki bezpieczeństwa dla pojazdów samochodowych”. W tym samym okresie nad podobnym systemem bezpieczeństwa pracował niemiecki inżynier Walter Linderer. Dopracowanie wyżej wymienionych systemów, po uzyskaniu patentów, umożliwiło zainteresowanie nimi przez koncerny motoryzacyjne.

Dziś w uzupełniający system bezpieczeństwa biernego (SRS) wyposażony jest każdy nowy samochód. W przeciwieństwie do starszych modeli aut nowe samochody mogą też być wyposażone w kilka różnych poduszek powietrznych. Jakie rodzaje poduszek powietrznych możemy wyróżnić?

Przednia poduszka powietrzna

Najpopularniejsze, przednie poduszki powietrzne są zainstalowane w desce rozdzielczej przy siedzeniu pasażera oraz w specjalnej wnęce na środku kierownicy. Poduszka powietrzna kierowcy zabezpiecza jego klatkę piersiową, głowę oraz szyję przed zderzeniem z kierownicą. Warto wiedzieć, że poduszka umieszczona po stronie pasażera ma większą objętość niż ta po stronie kierowcy.

Boczna poduszka powietrzna

Drugie pod względem popularności, boczne poduszki powietrzne znajdują się najczęściej w zewnętrznych krawędziach oparcia fotela. W nowych samochodach poduszki powietrzne boczne można również znaleźć w tylnych siedzeniach. Ten rodzaj poduszek chroni pasażerów przed urazami klatki piersiowej i miednicy podczas zderzenia bocznego.

Kolanowe poduszki powietrzne

Kolanowe poduszki powietrzne montowane są pod kierownicą i pod schowkiem. Dodatkowo zabezpieczają kierowcę lub pasażera podczas zderzenia czołowego.

Kurtynowe poduszki powietrzne

Kurtynowe poduszki powietrzne umiejscowione są w tylnej lub przedniej części samochodu, najczęściej pomiędzy filarami. Zadaniem tego typu poduszek powietrznych jest ochrona głowy w razie zderzenia bocznego.

Centralne poduszki powietrzne

Centralne poduszki powietrzne instalowane są w centralnej części tylnego siedzenia lub w podłokietnikach.

Poduszki powietrzne dla pieszych

Poduszki powietrzne zaprojektowane i zainstalowane w pojeździe z myślą o pieszych znajdują się przy przedniej szybie, pod pokrywą komory silnikowej. Mają minimalizować ryzyko obrażeń w razie zderzenia pieszego z autem. W trakcie zderzenia (jeśli układ uzna to za niezbędne) następuje aktywacja czujników zlokalizowanych w przednim zderzaku i napełnienie poduszki.

Poduszki w pasach bezpieczeństwa

Kolejny rodzaj poduszek powietrznych bywa umieszczany w pasach bezpieczeństwa. Podczas zderzenia drogowego pas zostaje wypełniony gazem zwiększającym jego objętość. Warto jednak wiedzieć, że poduszki w pasach napełniają się wolniej niż inne poduszki powietrzne.

Zewnętrzne poduszki powietrzne do samochodów

Zewnętrzne poduszki powietrzne, w które zostały wyposażone auta, są nowością na rynku. Opracowane przez firmę ZF, zostały zainstalowane w progach (w bocznej części samochodu) i obejmują całą długość rozstawu osi. Czujniki, które monitorują ruch wokół auta, chwilę przed zderzeniem (w zaledwie 100 milisekund) mogą wystrzelić poduszki, które sięgają do połowy drzwi lub do wysokości szyb bocznych pojazdu. Zadaniem zewnętrznych poduszek powietrznych jest zmniejszenie skutków zderzenia bocznego.

Poduszka powietrzna a samochodowe pasy bezpieczeństwa

Aby poduszka powietrzna zadziałała poprawnie, pasażer lub kierowca musi mieć prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa. Właściwa pozycja użytkownika pojazdu na siedzeniu pozwala na prawidłowe rozłożenie się poduszek powietrznych i złapanie ciała, zanim zdąży ono uderzyć w deskę rozdzielczą czy kierownicę.