Obawy przez przesadzeniem starszego dziecka z fotelika RWF do fotelika przodem do kierunku jazdy

Wielu rodziców, mocno przeżywa zmianę fotelika tyłem na fotelik przodem. Czy jest się czego obawiać? Odpowiada Michał Milczarski – technik fotelik.info
Zbyt szybkie przesadzenie dziecka z fotelika RWF do fotelika samochodowego skierowanego przodem do kierunku jazdy może mieć wiele negatywnych skutków. Nie należy jednak demonizować fotelików montowanych przodem w momencie, gdy dziecko jest na nie zarówno fizycznie, jak i psychicznie gotowe. Wielu rodziców odczuwa jednak paniczny lęk przed jazdą dziecka w foteliku przodem do kierunku jazdy. Czy jest on uzasadniony?
Paniczny strach rodziców przed fotelikiem montowanym przodem do kierunku jazdy
Czytając wpisy internautów na portalach społecznościowych fotelik.info zauważamy, że świadomość rodziców co do fotelików RWF (tyłem do kierunku jazdy) wzrasta z roku na rok i z miesiąca na miesiąc. Bardzo się cieszymy, ponieważ foteliki montowane tyłem są nawet 5x bezpieczniejsze! Z drugiej strony, obserwujemy nienaturalnie duży strach przed przesadzeniem dzieci (dużych dzieci!) do fotelika samochodowego montowanego przodem do kierunku jazdy. Przykładowe komentarze znalezione na FB fotelik.info:
⚫“Ja chyba umrę jak będę musiała ją przesadzić przodem”;
⚫“Nie jestem psychicznie gotowa na ten fotelik 15-36”;
⚫“Czy zna ktoś fotelik RWF do 30 kg chociaż? Nie chcę żeby mój syn już jeździł przodem, a niestety wyrósł z obecnego”;
⚫“Jak wyrośnie z RWF, to chyba przestaniemy jeździć”
Wiemy, że część komentarzy jest po prostu humorystyczna. Jednak wielu rodziców odczuwa naprawdę silny lęk, związany z przesadzeniem dziecka do fotelika samochodowego ostatniej kategorii, czyli 15-36 kg. Czy jest on uzasadniony?
Kiedy przesadzić dziecko z fotelika RWF do fotelika przodem do kierunku jazdy?
Na rynku dostępnych jest wiele modeli fotelików samochodowych montowanych tyłem. Standardowo, są to fotele RWF do 18 lub 25 kg. Po czym poznać, że czas już na zmianę? Przede wszystkim głównym wyznacznikiem jest waga. Jeżeli dziecko waży 20 kilogramów, wtedy fotelik RWF do 18 kg nie będzie już wystarczający. Jeżeli natomiast dziecko ma 25 kilogramów, ale posiada fotelik RWF do 25 kg (np Britax-Romer MAX-WAY PLUS), wtedy może w nim nadal podróżować. Inną kwestią jest jego indywidualna budowa ciała i wzrost. Jeżeli dziecko ma 20 kg, ale jest bardzo wysokie, a jego główka wystaje poza zagłówek, wtedy nawet fakt, że fotelik jest do 25 kilogramów nie uchroni rodziców przed zmianą. Są to jednak bardzo sporadyczne przypadki i w takich fotelikach, dzieci przeważnie mogą jeździć do 4 lub nawet 5 roku życia. Nasi rekordziści przesiadali się do fotelików przodem chwilę przed 7 urodzinami. Były to jednak dzieci niskie, szczupłe i o małej wadze. Absolutnie nie należy wozić dzieci tyłem do kierunku jazdy na siłę, jeśli po prostu w foteliku RWF już się nie mieszczą.
Czy fotelik samochodowy 15-36 kg jest w stanie zapewnić optymalne bezpieczeństwo dziecku?
Tak, ale dziecku, które jest już na jazdę przodem GOTOWE. Jest duża różnica między 3-latkiem, który bezwzględnie powinien jeszcze jeździć tyłem, a 5-latkiem, który jak najbardziej może jeździć w foteliku przodem. Budowa ciała takiego dziecka jest już przystosowana do znoszenia większych przeciążeń i jego szyja nie jest już tak wiotka. Jeżeli pojawiają się wątpliwości co do tego, czy taki fotelik jest wystarczający, zawsze można obejrzeć testy ADAC danego fotelika. Jeżeli fotelik uzyskał wysoką notę w kategorii bezpieczeństwo, nie musisz się niczym martwić.
Ważne jest odpowiednie użytkowanie fotela! Technik fotelik.info ostrzega przed złym zapięciem!
Warto zauważyć, że fotelik 15-36 kg znacznie różni się budową od fotelików RWF. Od poprzednich modeli różni go nie tylko kierunek jazdy, ale też sposób zapinania go w samochodzie – na 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Dziecko nie jest więc już spięte uprzężą wewnętrzną, a pasami “dorosłymi”. Tymi samymi, których używamy my – rodzice. Technik fotelik.info Michał Milczarski przypomina, że: “Przy takiej przesiadce, warto wytłumaczyć dziecku, że pasy podczas jazdy mają być zawsze zapięte. Pasy w aucie mają zapewnić bezpieczeństwo, a nie służą do zabawy. Dlatego musimy ustalić z dzieckiem jasne zasady, żeby nie przekręcało ich, nie skręcało, nie wkładało (na przykład) pod pachę”. “Z 3-latkiem ciężko jest ustalić takie zasady, ale 5-latek z pewnością zrozumie, kiedy wytłumaczymy mu, że poprawny przebieg pasów jest wyłącznie dla jego dobra. I jeśli rozepnie się podczas jazdy, może się to źle skończyć” – dodaje.
Fotelik samochodowym 15-36 kg nie jest tak sztywną skorupą jak fotelik 9-18 kg lub 9-25 kg
Rodzice często martwią się o to, że oparcie fotelika jest lekko “ruchome”. Technik fotelik.info Michał Milczarski tłumaczy: “Oparcie fotelika musi lekko się ruszać, ponieważ dziecko przypięte pasami w foteliku samochodowym 15-36 kg, podczas wypadku przesuwa się głową do przodu. Dzięki temu, że oparcie nie jest kompletnie sztywne, podczas wypadku zagłówek podąża za główką dziecka i chroni ją przed uderzeniem. Tak foteliki zostały zaprojektowane i jest to celowe działanie twórców, mające na celu podniesienie bezpieczeństwa u dzieci”.
Jeśli o bezpiecznym podróżowaniu z dzieckiem wiesz już (prawie) wszystko, przyjedź do jednego z oddziałów fotelik.info w celu inspekcji lub doboru fotelika dla Twojego dziecka. Pamiętaj, że tylko fotelik dobrany do Twojego auta i dziecka oraz odpowiednio zamontowany zapewnia bezpieczeństwo w podróży. Zadzwoń, aby umówić się na wizytę.