Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

MIT: Testy zderzeniowe fotelików to chwyt marketingowy? Lepiej od razu kupić fotelik do 36 kg? Cz.6

Zdjęcie przedstawia MIT: Testy zderzeniowe fotelików to chwyt marketingowy? Lepiej od razu kupić fotelik do 36 kg? Cz.6

Nie warto kupować fotelików samochodowych, które przeszły testy zderzeniowe, bo to jedynie chwyt marketingowy? Ba! Według niektórych lepiej od razu kupić fotelik docelowy, czyli do 36 kg. Oczywiście to tylko jedne z wielu szkodliwych, a wręcz niebezpiecznych mitów dotyczących przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych.

1. Testy zderzeniowe fotelików samochodowych to tylko chwyt marketingowy

Dlaczego kierując się troską i dobrem dziecka, warto kupić fotelik, który poza normą R44 ma dobrą notę w testach zderzeniowych? Ponieważ sama homologacja według normy ECE R44-04 lub R44-03 to za mało, a nikt z nas nie wie, komu i kiedy przydarzy się wypadek samochodowy. Nieco wyższe standardy spełnia nowsza norma R129 (potocznie i-Size). Przepisy homologacyjne sprzed bardzo wielu lat stawiają przed produktem jedynie minimalne wymagania. Poza tym foteliki samochodowe testowane zderzeniowo również mają homologację, a mimo to jedne otrzymują bardzo dobrą notę w testach, a inne złą – i te nie chronią zdrowia i życia dziecka w razie wypadku samochodowego.

Testy zderzeniowe fotelików samochodowych, w zależności od laboratorium, które je przeprowadza, pozwalają sprawdzić, czy i na ile dany fotelik ochroni dziecko podczas różnego rodzaju zderzenia: czołowego, bocznego, tylnego. W Centrum Bezpieczeństwa fotelik.info rodzice poszukujący bezpiecznego fotelika samochodowego znajdą modele sprawdzone przede wszystkim w testach zderzeniowych ADAC i/lub Teście Plus. Dlaczego akurat te testy?

Testy zderzeniowe ADAC

ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, to niemiecki automobilklub, który przeprowadza niezależne, rygorystyczne i dokładne testy zderzeniowe (crash testy), m.in. na fotelikach dziecięcych. ADAC współpracuje z innymi ośrodkami badawczymi, w tym Stiftung Warentest, ÖAMTC, TCS, co pozwala na rozdzielenie poszczególnych kryteriów testu zderzeniowego na więcej instytutów.

ADAC wypracował własną metodologię testów, która skupia się na bezpieczeństwie fotelika, łatwości jego obsługi i ergonomii. Wszystkie noty, jakie fotelik dziecięcy otrzyma podczas testów, łączy się w jedną ocenę ogólną.

Plus Test

Plus Test to test zderzeniowy opracowany przez szwedzki instytut VTI. Bada siły, jakie działają podczas wypadku samochodowego na głowę oraz kręgi szyjne dziecka. W teście tym badane są foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy. Dlaczego tyłem? Ponieważ to najbezpieczniejszy sposób przewożenia dziecka co najmniej do około 4. roku życia. Ze względu na rozwój, budowę i proporcje ciała dziecka priorytetem jest maksymalne zredukowanie przeciążeń działających na nieskostniałe kręgi szyjne malucha oraz na wiotką szyję, która musi utrzymać dużą i ciężką w stosunku do reszty ciała głowę. Pozwala to uniknąć najpoważniejszych obrażeń będących skutkiem zderzenia.

2. Najlepiej od razu kupić fotelik 0-36 kg?

Choć mogłoby się tak wydawać, nie jest to dobre rozwiązanie. Nawiązując do testów zderzeniowych, warto zauważyć, że 3 gwiazdki w ADAC (skala od 1 do 5 gwiazdek) to najwyższa nota, jaką udało się dotychczas uzyskać fotelikom z tak szerokiej kategorii 0-36 kg. Foteliki 0-36 kg, czyli foteliki teoretycznie przeznaczone dla dzieci od pierwszego dnia życia do nawet 12 lat, na pewnym etapie użytkowania siłą rzeczy muszą być źle dopasowane do budowy ciała dziecka. W praktyce jedne mogą być złe dla noworodka, inne dla dwulatka, a jeszcze inne – dla siedmio-, dziewięciolatka.

Aby mieć pewność, że fotelik pasuje do dziecka warto sięgnąć po model z odpowiedniej kategorii wagowej. Duże foteliki dla kilkulatków z większymi pasami i osłonami nie pasują do kilkudniowych noworodków

Do noworodka właściwie wszystkie foteliki samochodowe 0-36 kg będą niedopasowane, ponieważ pasy w tego typu fotelikach są duże – o wiele za duże w stosunku do ramion kilkudniowego, a nawet kilkutygodniowego niemowlęcia. I mimo, że jest zapewniana wkładka dla noworodka, to może się ona źle układać lub nie do końca poprawnie stabilizować dziecko w foteliku.

Innym argumentem przemawiającym za trzymanie się konkretnych kategorii wagowych fotelików samochodowych, jest ich montaż. Foteliki 0-36 kg instaluje się na kanapie pojazdu podobnie jak nosidełka, czyli foteliki 0-13 kg, co przy gabarytach tych pierwszych nie gwarantuje solidnego, pancernego montażu.

Pisząc o fotelikach samochodowych 0-36 kg, należy koniecznie zwrócić uwagę na dopracowanie jego elementów, takich jak uprząż, osłonki na pasy czy system montażu na pasy lub na isofix. Zdarza się, że wymienione elementy są kiepskiej jakości, skutkiem czego nieraz nie da się dobrze zapiąć dziecka w foteliku lub prawidłowo zamontować fotelika w większości samochodów. Nie mówiąc o tym, że od słabej jakości elementów nie należy raczej oczekiwać, by dobrze służyły przez 10-12 lat. Warto też zauważyć, że producenci najbardziej dbający o bezpieczeństwo dzieci w podróży, w ogóle nie oferują fotelików z tej kategorii wagowej.