Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Jak przepisy ruchu drogowego w Polsce wpływają na (nie)świadomość kierowców

Zdjęcie przedstawia Jak przepisy ruchu drogowego w Polsce wpływają na (nie)świadomość kierowców

Podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze większość z nas nauczyła się już w przedszkolu. Do dziś pamiętamy o konieczności rozejrzenia się przed przejściem dla pieszych czy zatrzymania się przed czerwonym światłem. Te i inne normy reguluje polskie prawo o ruchu drogowym. Ale czy wszystkie przepisy na pewno służą naszemu bezpieczeństwu?

Wydawać by się mogło, że stosowanie przepisów, które regulują prawa i obowiązki uczestników ruchu drogowego, zagwarantują nam bezpieczeństwo w każdej sytuacji. Niestety, niektóre z tych przepisów mogą wprowadzić kierowców i pasażerów w błąd, a nawet kosztować ich utratę zdrowia lub życia.

Kobieta w ciąży bez pasów? To błąd utrwalany przez prawo

Potrzebę zmiany niektórych przepisów Centrum Bezpieczeństwa fotelik.info akcentowało wielokrotnie, m.in. w ramach ogólnopolskiej kampanii społeczno-informacyjnej Ciąża i Pasy. Polska jest jednym z zaledwie pięciu krajów Europy, w którym kobiecie w widocznej ciąży zezwala się na jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Chociaż od lat wiadomo, że badania naukowe inżynierów i lekarzy wykazały, że prawidłowo zapięte pasy mogą ocalić życie lub zdrowie mamy i dziecka w brzuszku, przepis z Prawa o ruchu drogowym ciągle funkcjonuje w naszym prawie.

Poprzez kampanię apelowaliśmy, przede wszystkim do kobiet w ciąży, o prawidłowe zapinanie pasów bezpieczeństwa. Na efekty nie musieliśmy długo czekać. Ta wiedza uratowała życie Pani Natalii i jej nienarodzonego dziecka. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Ekspertyza 667

Mamo, zapnij pasy! Prawidłowo zapięte pasy samochodowe mogą uratować życie Twoje i Twojego dziecka

Ile kosztują niezapięte pasy bezpieczeństwa?

W Kodeksie drogowym znajdziemy też informację o konieczności zapinania pasów samochodowych u kierowcy lub pasażerów znajdujących się w pojeździe, poza wyjątkami określonymi w artykule 39. Szukając dalej, natrafiamy na wysokość mandatu za niezapięte pasy: 100 zł dla kierującego pojazdem i pasażera (plus 4 punkty karne). To skłoniło nas do refleksji. Czy 100 zł zapłaconego mandatu byłoby w stanie przekonać sprawcę wykroczenia do zapinania pasów? Czy te pieniądze są współmierne do obrażeń poniesionych podczas ewentualnego wypadku, na które w trakcie jazdy bez prawidłowo zapiętych pasów narażamy siebie i współpasażerów? Czy wysokość tej kwoty nie sugeruje błahości wykroczenia? Odpowiedź na te pytania pozostawiamy każdemu z Was.

Prawidłowo zapięty chronisz siebie i współpasażerów podczas ewentualnego wypadku samochodowego

Kodeks drogowy pozwala na jazdę z nieprawidłowo zabezpieczonym dzieckiem w samochodzie

Artykuł 39 Prawa o ruchu drogowym mówi o konieczności przewożenia dzieci mających mniej niż 150 cm wzrostu w foteliku samochodowym lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci – czytaj: podstawce samochodowej.

Nieraz pisaliśmy, a nawet nagrywaliśmy WIDEO o tragicznych skutkach używania styropianowych podstawek dla dzieci. I chociaż zapis w ustawie trudno zmienić, cieszymy się, że fotelik.info dociera z tym przekazem do kolejnych osób, które rezygnują z poddupników, chroniących wyłącznie rodziców przed mandatem.

Niepokoją też kolejne punkty, tj. 3b i 3c, z artykułu 39. Dowiadujemy się z nich o możliwości przewożenia dzieci mających co najmniej 135 cm na tylnym siedzeniu pojazdu, zabezpieczonych jedynie pasami samochodowymi – w określonych przypadkach. Jakich?

Art. 39, pkt 3b. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci zgodnego z warunkami, o których mowa w ust. 3.

Na rynku istnieją urządzenia umożliwiające bezpieczną jazdę samochodem również tym dzieciom, które znacznie szybciej niż ich rówieśnicy wyrosły z fotelika samochodowego 15-36 kg. A zapięcie dziecka samymi pasami samochodowymi nie daje żadnego bezpieczeństwa – z kilku powodów:
Dziecko o wzroście 135-150 cm zwykle ma za krótki tułów, by część barkowa (górna) pasa nie przechodziła po jego szyi. Przy wypadku taki przebieg pasa skutkuje obrażeniami kręgosłupa szyjnego. A podczas jazdy jest niewygodne, więc większość przewożonych w ten sposób dzieci po prostu tę część pasa z siebie zdejmuje.

Dziecko takie ma też za krótkie kości udowe, by móc się oprzeć lędźwiami o oparcie kanapy samochodu. Za jego plecami tworzy się niebezpieczna pusta przestrzeń, a wszelkie luzy na pasach powodują m.in., że na ciało podczas wypadku działają zwiększone przeciążenia.

Prawidłowo zapięta część biodrowa (dolna) pasa powinna przechodzić pod kolcami biodrowymi przednimi górnymi, których dziecko jeszcze nie ma, ponieważ kolce biodrowe wykształcają się dopiero w okresie dojrzewania. Nieprawidłowe zapięcie pasów może grozić nurkowaniem, czyli wślizgnięciem się pod pas bezpieczeństwa. To zwykle kończy się ciężkimi obrażeniami brzucha i organów wewnętrznych jamy brzusznej.

Nie ryzykuj życiem lub zdrowiem swojego dziecka! Kup bezpieczny fotelik samochodowy, dopasowany do jego wzrostu i budowy ciała oraz kompatybilny z kanapą Twojego samochodu!

To jeszcze nie koniec niebezpiecznych sytuacji, jakie dopuszcza prawo drogowe:

Art. 39, pkt 3c. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1, N1, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku, gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu, i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

Doświadczenie zdobywane przez lata pracy biomechaników zderzeń, w tym inżynierów z działu naukowego fotelik.info , potwierdzają, że 3-letnie dziecko powinno być przewożone w foteliku samochodowym ustawionym tyłem do kierunku jazdy. Przewożenie dziecka w tym wieku przodem, przypiętego wyłącznie pasami samochodowymi, jest śmiertelnie niebezpieczne.

Poza tym już od dawna możliwa jest bezpieczna podróż nawet z trojgiem dzieci na tylnej kanapie samochodu! Dzięki usłudze optymalizacji wypracowanej w Centrum Bezpieczeństwa fotelik.info nie musisz wybierać pomiędzy życiem i zdrowiem swoich dzieci.

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej na temat bezpieczeństwa dzieci w podróży zadzwoń, umów się i odwiedź Centrum Bezpieczeństwa fotelik.info. Skorzystaj z pomocy eksperta ds. bezpieczeństwa, który odpowie na (prawie) każde Twoje pytanie, a także przeprowadzi inspekcję lub dobór bezpiecznego fotelika samochodowego, sprawdzonego w testach zderzeniowych oraz dopasowanego do Twojego dziecka i auta, a także nauczy Cię prawidłowego montażu.