Chroń głowę i szyję dziecka, by przeżyło wypadek samochodowy! Po co są foteliki RWF i Test Plus?

Anatomia małego dziecka znacząco różni się od budowy ciała dorosłego. Poznanie tych różnic jest ważne, by wybrać bezpieczny fotelik samochodowy dla dziecka. Przede wszystkim chodzi o ochronę głowy i szyi malucha. Jest to tak istotne dla przeżycia wypadku samochodowego, że powstał nawet specjalny Test Plus, który bada siły oddziałujące na szyję dziecka w trakcie zderzenia. Dlaczego ochrona głowy i szyi jest taka ważna?
Małe dziecko nie jest miniaturą osoby dorosłej. Budowa jego ciała jest znacząco inna. Z tego powodu dziecko wymaga innych zabezpieczeń na ewentualność wypadku samochodowego. Stąd bierze się konieczność przewożenia dziecka w foteliku samochodowym i jazda tyłem do kierunku jazdy, najlepiej co najmniej do ukończenia czterech lat. Jakie różnice anatomiczne sprawiają, że dziecko w samochodzie potrzebuje specjalnego zabezpieczenia?
Budowa kręgów szyjnych
Kręgi szyjne to część kręgosłupa odpowiadająca za poruszanie głową. Odcinek szyjny kręgosłupa obejmuje 7 kręgów: C1, C2, C3, C4, C5, C6, C7. Są to najmniejsze kręgi w naszym kręgosłupie. W ich budowie wyróżniamy niskie trzony kręgów (corpus vertebrae) oraz cienkie i pochylone lekko w dół łuki kręgów (arcus vertebrae), między którymi widoczne są otwory kręgów (foramen vertebrale). Najbardziej charakterystyczną cechą kręgów szyjnych jest budowa ich wyrostków poprzecznych. W każdym z dwóch wyrostków poprzecznych kręgu szyjnego znajduje się otwór wyrostka poprzecznego (foramen transversarium). Przez te otwory przebiega tętnica oraz najczęściej dwie żyły kręgowe wraz ze splotem nerwów współczulnych.

Za co odpowiadają kręgi szyjne?
• Kręgi szyjne spełniają ważne funkcje. Wszystkie są bardzo mobilne – uczestniczą w poruszaniu głową i jej podtrzymywaniu. W części dolnej odcinek szyjny jest osadzony jest na odcinku piersiowym. Poszczególne kręgi odpowiadają za różne części organizmu:
• kręg szyjny pierwszy C1 (atlas) – odpowiada za oczy, uszy, jamę ustną, głowę i uzębienie;
• kręg szyjny drugi C2 (axis) – jw.;
• kręg szyjny trzeci C3 – jw.;
• kręg szyjny czwarty C4 – odpowiada za nadnercza, osierdzie, opłucną, przeponę, gardło, struny głosowe;
• kręg szyjny piąty C5 – jw.
• kręg szyjny szósty C6 – odpowiada za zaburzenia pracy serca, nudności, mięśnie szyi, barki;
• kręg szyjny siódmy C7 – odpowiada za kończyny górne, żebra, tarczycę.
To właśnie odcinek szyjny kręgosłupa ma największy zakres ruchomości. Więcej możliwości ruchów dają tzw. miejsca kluczowe kręgosłupa, czyli połączenia międzyodcinkowe. W głowowo-szyjnych (C0-C1) występują ruchy zginania, prostowania, zgięcia bocznego, rotacji oraz kombinacje wymienionych kierunków.
Powyższe jasno tłumaczy, jak ważną rolę ma dla zdrowia nasza szyja i jak wiele jej zawdzięczamy. Jakikolwiek jej uraz skutkuje poważnymi konsekwencjami. Dlatego tak ważna jest jak najlepsza ochrona tej części ciała. Złamanie jakiegokolwiek kręgu szyjnego to często trwałe kalectwo. A uszkodzenie/przerwanie rdzenia kręgowego wywołuje paraplegię, czyli paraliż (najczęściej kończyn dolnych). Stopień paraliżu zależy od poziomu uszkodzenia rdzenia kręgowego. Co więcej, im wyżej nastąpi uszkodzenie, tym większy powoduje paraliż (w paraliżem czterokończynowym włącznie: quadriplegia – tetraplegia). W skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do problemów z oddychaniem.
źródła: link1, link 2
Jak formuje się kręgosłup szyjny u dziecka?
Kręgi szyjne noworodka to oddzielne części kostne połączone tkanką chrzęstną. Mówiąc prościej – szkielet noworodka jest miękki. Dopiero powyżej 3. roku życia dziecka chrząstki zamieniają się w kości. Natomiast całkowity proces kostnienia trwa aż do okresu dojrzewania. Podobnie stopniowo następuje też rozwój mięśni i ścięgien szyjnych. Ponadto kręgi szyjne u człowieka przez lata w procesie wzrostu zmieniają kształt. Płasko ukształtowane trzony kręgów małego dziecka zmieniają się w siodełkowate trzony kręgów dorosłego człowieka.
WAŻNE! Właśnie sposób ukształtowania kręgów dorosłego człowieka pomaga trzymać je razem, kiedy w chwili nagłego hamowania (np. wskutek zderzenia pojazdów) głowa zostaje rzucona do przodu. MAŁE DZIECKO NIE MA TAKIEJ NATURALNEJ OCHRONY!
Dodajmy, że szyja dziecka dźwiga nieproporcjonalnie dużą i ciężką głowę, która w tym okresie rozwoju stanowi 1/4 długości ciała niemowlęcia (u dorosłego – 1/8 długości ciała). Dlatego właśnie szyja dziecka, które jeździ w foteliku samochodowym, powinna mieć maksymalną ochronę.
Siły działające na szyję dziecka i Plus Test
Specjalny test, który bada siły działające podczas zderzenia na głowę i kręgi szyi dziecka, to PLUS TEST. Test ten bada foteliki dla dzieci w dwóch kategoriach wagowych: do 18 kg i do 25 kg. Podczas testu symulowane jest zderzenie czołowe przy prędkości 56,6 km/h, z krótkim dystansem zatrzymania. W takich warunkach sprawdzany jest fotelik samochodowy: za pomocą czujników mierzone są siły nacisku działające na głowę i szyję manekina dziecięcego umieszczonego w rozpędzonym foteliku, który gwałtownie się zatrzymuje. Modele, w których przeciążenia działające na głowę i szyję manekina są zredukowane do bezpiecznych wartości, zaliczają test; pozostałe odpadają. Tak więc w Teście Plus nie ma ocen, fotelik albo go zalicza, albo nie.
Jako limit wartości siły działającej na szyję 3-latka przyjmuje się 1220 N (niutonów) – ok. 120 kg nacisku. Limit siły działającej na głowę 6-latka to 1640 N – ok. 160 kg nacisku. Oznacza to, że foteliki montowane przodem do kierunku jazdy w ogóle nie mają szans zaliczyć Testu Plus ze względu na zbyt wysokie przeciążenia działające na szyję dziecka podczas uderzenia.
Foteliki samochodowe, którym udaje się zaliczyć PLUS TEST, bez wątpienia najlepiej chronią szyję dziecka. Nie bez przyczyny Plus Test nazywany jest Złotym Standardem. Dlaczego? Ponieważ skupia się na tym, co dla bezpieczeństwa małego pasażera jest najważniejsze. Aby fotelik pozytywnie przeszedł test, siła nacisku na szyję dziecka nie może spowodować jej złamania.
Tyłem najbezpieczniej. Foteliki samochodowe RWF
To, że jazda tyłem do kierunku jest 5 razy bezpieczniejsza, eksperci fotelik.info przekonują od prawie 20 lat, zachęcając rodziców, by wozili swoje dzieci tyłem do kierunku jazdy co najmniej do 4. roku życia lub dłużej. Właśnie w fotelikach tyłem do kierunku jazdy (RWF) szyja dziecka otrzymuje maksymalną ochronę.
Zasadnicza różnica między fotelikiem przodem do kierunku jazdy (FWF), a fotelikiem tyłem do kierunku jazdy (RWF) polega na tym, że w foteliku przodem w trakcie zderzenia czołowego głowa dziecka zostaje ostro wyrzucona do przodu, co może prowadzić do uszkodzenia kręgów szyjnych, a nawet do separacji głowy od tułowia. W foteliku tyłem do kierunku jazdy (RWF) w pierwszej fazie zderzenia głowa nie wykonuje gwałtownego ruchu do przodu, tylko jest wciskana w oparcie fotelika samochodowego, co znacząco wpływa na zmniejszenie obrażeń u dziecka, czasem nawet do zera.
– O tym, czy czy dziecko do 4 lat przeżywa wypadek, czy nie, najczęściej decyduje siła działająca na jego szyję i w konsekwencji urazy kręgosłupa szyjnego na odcinku C1-C2. Dlatego, najprościej mówiąc, im mniejsze siły działają na szyję dziecka w foteliku, tym fotelik jest bezpieczniejszy – tłumaczy Paweł Kurpiewski biomechanik zderzeń i twórca fotelik.info, który od ponad dwudziestu lat zawodowo zajmuje się zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem przewożenia dzieci w samochodach.
Przełom na rynku fotelików RWF: BeSafe Stretch
Dotychczas jazda tyłem dla większości dzieci kończyła się ok. 4 roku życia, w wyjątkowych sytuacjach był to 5. rok życia (w przypadku dzieci niskocentylowych). Jednak w tym roku doszło do rewolucyjnej zmiany na rynku. Projektanci norweskiej marki BeSafe stworzyli fotelik umożliwiający jazdę tyłem nawet do 7. lub 8. roku życia – BeSafe Stretch
W połowie maja 2022 r. fotelik BeSafe Stretch publicznie, w obecności zaproszonych do VTI (Szwedzki Narodowy Instytut Rozwoju Dróg i Transportu) gości z branży fotelikowej z różnych krajów Europy, został poddany Testowi Plus. Byliśmy zdumieni wynikami. Jak podkreśla ekspert fotelik.info, BeSafe Stretch osiąga wyniki, jakich do tej pory nie osiągnął żaden inny fotelik samochodowy dla dzieci BeSafe, w tym najlepszy w testach zderzeniowych BeSafe iZi Kid X3 i-Size, ani żaden inny konkurencyjny fotelik.

Plus Test na foteliku BeSafe Stretch przeprowadzono z wykorzystaniem manekina P6 (odpowiadającego 6-letniemu dziecku). W innej serii testów manekin obciążono aż do 36 kg
Najlepszy fotelik trzeba dopasować do dziecka i auta!
Pamiętaj, nie kupuj fotelika samochodowego dla dziecka w ciemno! Nawet najlepszy fotelik powinien pasować do Twojego auta i Twojego dziecka! Jeśli chciałbyś sprawdzić, czy fotelik BeSafe Stretch lub jakikolwiek inny dobry fotelik samochodowy jest odpowiedni dla Twojego dziecka i pasuje do Twojego auta, zapraszamy do jednego z naszych sklepów specjalistycznych z fotelikami samochodowymi dla dzieci pod marką fotelik.info: w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Chorzowie, Gliwicach i Skarżysku- Kamiennej. W tych miastach wysoko wyszkoleni technicy dobiorą najodpowiedniejszy i najbezpieczniejszy fotelik dla Twojego dziecka i samochodu.
Zadzwoń i umów termin wizyty lub po prostu przyjedź. Zapraszamy!