Dobierz fotelik samochodowy: Warszawa, Kraków, Chorzów, Skarżysko-Kamienna, Wrocław. Zadzwoń: 123 767 123

Inspekcje fotelik.info: Siedmiu na dziesięciu Polaków nie używa regulatora pasa bezpieczeństwa

Zdjęcie przedstawia Inspekcje fotelik.info: Siedmiu na dziesięciu Polaków nie używa regulatora pasa bezpieczeństwa

Ze statystyk wynika, że 7 na 10 Polaków nieprawidłowo zapina pasy bezpieczeństwa! Na zdjęciu po lewej widzimy źle zapiętą kobietę, a po prawej poprawnie

Wyniki inspekcji prowadzonych przez fotelik.info wykazują, że około 70 proc. Polaków nie używa regulatora pasa bezpieczeństwa w samochodzie. Tymczasem źle ustawiony pas bezpieczeństwa nie spełnia swojej funkcji ochronnej w razie wypadku.

Inspekcje fotelik.info zostały przeprowadzone w ramach kilku kampanii społecznych. Wykonywano je w terenie, na kilkuset stacjach benzynowych w całej Polsce. Eksperci i technicy fotelik.info sprawdzali, czy kierowcy i pasażerowie w samochodach zatrzymujących się na stacjach są poprawnie przypięci pasami bezpieczeństwa.

Użyj suwaka i ustaw wysokość pasów bezpieczeństwa

To proste urządzenie na słupku przy przednich drzwiach auta służy do regulacji przebiegu pasa bezpieczeństwa

W większości samochodów na słupku przy przednich siedzeniach znajduje się suwak służący do wyregulowania wysokości punktu, z którego wychodzi górna część pasa bezpieczeństwa, zwana barkową. Wystarczy go przesunąć w dół lub w górę. Inspekcje fotelik.info wykazały, że około 70 proc. Polaków nie używa tego urządzenia. Wielu z nich nawet nie wie, że ma w samochodzie taki regulator ani do czego on służy. Oznacza to, że ta ogromna liczba osób, jeśli nawet – zgodnie z przepisami – zapina pasy bezpieczeństwa, to i tak pozbawia się ochrony, jaką one powinny dawać. Nie mówiąc o tak pobocznej sprawie, jaką jest niewygoda wynikająca ze źle ustawionych pasów.

Wiele osób narzeka bowiem na konieczność zapinania pasów, twierdząc, że jest w nich niewygodnie. A nawet twierdzi, że gdyby nie nakaz prawny, z własnej woli pasów by nie zapinało! Pasy przecież (jakoby) uwierają, uciskają brzuch, spłaszczają biust, ześlizgują się z ramienia… Niektórzy, chcąc złagodzić niewygodę, przeprowadzają pasy po swoim ciele w sposób tyleż osobliwy, co niebezpieczny! Tymczasem wyregulowanie pasów bezpieczeństwa (m.in. dostosowanie ich do naszego wzrostu) minimalizuje wszelkie niedogodności. W dobrze zapiętych pasach przeciętny użytkownik nie powinien czuć dyskomfortu!

Po czym najłatwiej poznać, że pas bezpieczeństwa jest niewyregulowany?

⚫Górna część pasa (barkowa) wchodzi na szyję – w razie wypadku grozi to obrażeniami kręgosłupa szyjnego oraz tkanek miękkich szyi i głowy.

⚫Górna część pasa biegnie po skraju ramienia – z tak zapiętego pasa ciało podczas zderzenia wysunie się, bo nie jest odpowiednio przytrzymywane.

Górna część pasa (barkowa) wchodzi na szyję – w razie wypadku grozi to obrażeniami kręgosłupa szyjnego oraz tkanek miękkich szyi i głowy.

W dobrze zapiętych pasach jesteś bezpieczny

Zapiąć pasy? To proste. Wsuwamy uchwyt w klamrę, klik – możemy jechać… OTÓŻ NIE! Zapinanie pasów to określona umiejętność – bardzo ważna umiejętność, która w razie wypadku może nas uchronić albo narazić na dodatkowe, w tym bardzo poważne obrażenia.

Kolce biodrowe przednie górne to twarde wyrostki po obu stronach miednicy – najmocniejszej kości w szkielecie człowieka. Z powodzeniem służą jako “haczyki” do przytrzymywania pasa bezpieczeństwa

Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa? Oto co należy po kolei zrobić:

⚫Przeprowadź dolną część pasa bezpieczeństwa, zwaną pasem biodrowym, poniżej kolców biodrowych górnych przednich (możesz je łatwo wyczuć po obu stronach swojej miednicy). Kolce te w razie zderzenia przytrzymają pas biodrowy tak, by nie zsunął się na brzuch. Pozwoli to ochronić przed uszkodzeniem ważne narządy wewnętrzne, takie jak wątroba i śledziona.

⚫Zapnij klamrę.

⚫Złap ręką za górną część pasa (barkową) i ściągnij mocno pas tak, by część biodrowa, wciąż pozostając poniżej kolców biodrowych przednich górnych w sposób odczuwalny opinała podbrzusze (ucisk ten niczym nie grozi, nawet kobiecie w ciąży.

⚫Za pomocą regulatora na słupku przy drzwiach ustaw odpowiednią dla ciebie wysokość pasa – tak, by część barkowa pasa przebiegała przez środek ramienia i środek mostka (nie po żebrach ani po piersiach; zapobiegnie to groźnym obrażeniom klatki piersiowej, a u kobiet – samych piersi). Przebieg pasa barkowego można sprawdzić lusterku znajdującym się na osłonie przeciwsłonecznej w samochodzie.

Tylko w PRAWIDŁOWO zapiętych pasach możemy czuć się bezpiecznie

Ustawienie pasów bezpieczeństwa. O czym jeszcze warto pamiętać

⚫Pas bezpieczeństwa nigdy i pod żadnym pozorem nie powinien być skręcony. Zawsze powinien leżeć płasko na ciele.

⚫Przebieg pasa może się zmienić po każdej zmianie ustawienia fotela (do przodu, do tyłu, kąt nachylenia oparcia). Wówczas trzeba pas wyregulować i naciągnąć na nowo. Zwróć na to uwagę zwłaszcza wówczas, gdy ktoś inny korzystał z twojego miejsca w samochodzie.

⚫Kupując nowy samochód, warto zwrócić uwagę, na ile możemy w nim wyregulować pasy bezpieczeństwa tak, by przebiegały prawidłowo i jednocześnie było nam w nich wygodnie. Choć wydaje się to może przesadzone, od tej kwestii również warto uzależniać wybór samochodu!

⚫Pasy bezpieczeństwa zostały zaprojektowane w taki sposób, by opierały się na twardych kościach, a nie na tkankach miękkich, które łatwiej ulegają uszkodzeniu. Stąd przebieg pasa przez kolce miednicy, mostek i obojczyk – to naprawdę działa!

⚫Wszystkie uwagi w tym artykule dotyczą osób DOROSŁYCH.

⚫Przyjeżdżając na dobór fotelika samochodowego dla dziecka do wybranego oddziału fotelik.info w Polsce, możesz poprosić technika fotelik.info, by sprawdził, czy prawidłowo zapinasz i regulujesz pasy bezpieczeństwa.