Brudne fotele i uderzenie w tył pojazdu? Mity na temat fotelików RWF, cz.4
Dziecko w foteliku tyłem do kierunku jazdy brudzi oparcie kanapy, a przy uderzeniu w tył pojazdu nie ma w foteliku RWF żadnych szans? Czas rozprawić się z kolejnymi mocno zakorzenionymi mitami na temat fotelików samochodowych tyłem do kierunku jazdy.
7. Dziecko w foteliku RWF brudzi fotele i oparcie kanapy
Nie da się ukryć, że dziecko wsiadające do samochodu w brudnych butach robi niemałe zamieszanie. Zwłaszcza jeśli ubłocone obuwie opiera o kanapę samochodu. Na szczęście producenci fotelików i tym razem przewidzieli potrzeby i obawy rodziców. Na rynku możemy znaleźć całą gamę przeróżnych mat ochronnych. Warto zaznaczyć, że ochraniacze fotela samochodowego można zamontować również na tylnej stronie oparcia przedniego siedzenia, jeśli dziecko jeździ w foteliku przodem do kierunku jazdy i kopie nogami w przedni fotel. Oznacza to, że problem brudnego obicia siedzeń i oparć nie dotyczy jedynie fotelików RWF i mierzą się z nim również rodzice dzieci w fotelikach przodem do kierunku jazdy.
Co więcej, mata ochronna może być również wybawieniem, jeżeli montujemy ciężki, masywny fotelik dla dziecka na kanapie z delikatną, często designerską tapicerką z materiału czy skóry. Dzięki macie ochronnej niestraszne będą zadrapania czy rysy. Dodatkowo mata chroni także kanapę auta przed wgnieceniami spowodowanymi uciskiem fotelika lub bazy montażowej. Warto więc w taką matę zainwestować nie tylko ze względu na czystość, ale również ze względu na utrzymanie kanapy czy foteli w aucie w dobrej kondycji.
Dzięki macie ochronnej pod fotelik dla dziecka fotele w aucie pozostaną czyste niezależnie od pogody
8. Przy zderzeniu tylnym dziecko w foteliku RWF nie ma żadnych szans
Fotelik tyłem do kierunku jazdy pięć razy lepiej chroni dziecko podczas zderzenia czołowego. A co ze zderzeniem tylnym? Częste są opinie, że jeśli dochodzi do uderzenia w tył pojazdu, dziecko jadące w foteliku RWF nie ma właściwie żadnych szans na ocalenie. Jest to jeden z najbardziej niebezpiecznych mitów, bo o ile brudną tapicerkę rodzice potrafią przeboleć, o tyle słysząc mit o rzekomej śmierci dziecka przy najechaniu na samochód od tyłu, wielu z nich rezygnuje z fotelika RWF.
A jak jest naprawdę? Według raportu rocznego Komendy Głównej Policji, w 2021 roku na polskich drogach doszło do 2 tys. 739 zderzeń tylnych. Jest to drugi pod względem częstotliwości, po zderzeniu bocznym, rodzaj zderzenia, ale zarazem najmniej niebezpieczny. Stanowi 7 proc. wszystkich wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym (dla porównania: zderzenie boczne to 19,7 proc. wypadków śmiertelnych, a zderzenie czołowe, najgroźniejsze w skutkach – 19,3 proc.).
-Rzadko mówi się o bezpieczeństwie dziecka w foteliku samochodowym RWF przy zderzeniu tyłem. Przyczyn dopatrywać się można m.in. w statystykach, według których zderzenie boczne oraz zderzenie czołowe jest dużo groźniejsze dla zdrowia i życia zarówno dla dorosłych, jak i dzieci niż uderzenie w tył. Jednak prawidłowo dobrany do wieku i budowy ciała dziecka fotelik tyłem do kierunku jazdy, który został też dopasowany do kanapy samochodu i dobrze na niej zamontowany, chroni dziecko podczas każdego rodzaju zderzenia – podkreśla Jan Górecki, technik z Centrum Bezpieczeństwa fotelik.info przy ul. Ryżowej 29 w Warszawie.
Uderzenie w tył pojazdu stanowi zaledwie 7 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym
Jak działają siły podczas zderzenia tylnego?
To, że zderzenie tylne jest przeważnie mniej groźne niż czołowe, pokazują statystyki. Siły działające podczas zderzenia tylnego różnią się od sił działających przy zderzeniu czołowym. Przy zderzeniu czołowym siły, poprzez przeciwnie skierowane wektory prędkości, sumują się i są zdecydowanie większe, ponieważ pojazdy zwykle poruszają się w przeciwnych kierunkach, a pojazd i znajdujący się w nim pasażerowie bardzo gwałtownie się zatrzymują. Ponadto przeciążenia działające na ciała uczestników ruchu są znacznie większe niż te powstałe przy tylnym zderzeniu się pojazdów.
Ważne: W przypadku zderzenia tylnego auta poruszają się w tym samym kierunku, a pojazd uderzony z tyłu ma miejsce, aby przesunąć się do przodu. Uderzony samochód dodatkowo może rozproszyć energię poprzez swój pęd i późniejsze hamowanie. Siła zderzenia działająca na pasażerów jest znacznie mniejsza niż w przypadku zderzenia czołowego.
Fotelik tyłem do kierunku jazdy a tylne zderzenie się pojazdów
Badania dotyczące skuteczności ochrony dziecka w foteliku RWF podczas tylnego zderzenia się pojazdów prowadziła m.in. Amerykańska Akademia Pediatrii oraz biomechanicy i inżynierowie z Ohio State College of Medicine’s Injury Biomechanics Research Center. Według zaktualizowanego w 2018 roku oświadczenia dotyczącego zasad bezpiecznego przewozu dzieci, naukowcy rekomendują przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy tak długo, jak to tylko możliwe.
Inżynier Julie Mansfield, biomechanik, wspólnie z zespołem naukowców przebadała wiele fotelików RWF. Badanie potwierdziło, że prawidłowo użytkowane foteliki samochodowe są skuteczne nawet podczas tylnego zderzenia się pojazdów, ponieważ pochłaniają siły uderzenia. “Chociaż przy zderzeniu tylnym dziecko w foteliku RWF jest skierowane przodem w stronę uderzenia, nie oznacza to, że fotelik samochodowy RWF nie spełni podczas tego zderzenia swojej funkcji – stwierdza Julie Mansfield. – Fotelik RWF ma nadal wiele funkcji i mechanizmów, które pochłaniają energię zderzenia i chronią dziecko podczas tego typu wypadku”.
Prawidłowo zamontowany i dobrany fotelik RWF sprawdzi się równie dobrze podczas zderzenia czołowego, jak i tylnego